23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Lempelser på vej i køre-/hviletidssagen

I fremtiden skal der flere klip til en frakendelse af kørekortet.

I fremtiden skal der flere klip til en frakendelse af kørekortet.





Justitsministeriet har skrevet til transportorganisationerne og bebudet en række længe ventede lempelser. Lempelserne går først og fremmest ud på, at forbedre chaufførernes psykiske arbejdsmiljø. De har følt sig voldsomt stressede over, at de siden lovændringerne i 2005 risikerede, at miste kørekortet på grund af en række småfejl eller mindre overtrædelser.

I brevet fra justitsministeriet hedder det blandt andet:

”Justitsministeriet er enig med transportbranchen i, at den nuværende ordning, hvor tre overtrædelser af reglerne om kontrolapparatet på 3 år kan føre til betinget førerretsfrakendelse, er streng og kan føre til resultater, som kan forekomme urimelige. Hertil kommer, at risikoen for at miste kørekortet på grund af formelle fejl efter det oplyste er en stor psykisk belastning for chaufførerne.”

Justitsministeriet lægger op til en fordobling af klippene (indenfor tre år) før chaufførerne risikerer at få frakendt kørekortet.

Selv når antallet af klip berettiger til en frakendelse, kan chauffører slippe, hvis der er tale om formildende omstændigheder, der utvivlsomt skyldes sjusk eller forglemmelser. Dermed imødekommer justitsministeren blandt andet ordblinde/stavesvage chauffører, der tidligere har risikeret bøder og frakendelse på grund af skrivefejl.

- Jeg har det rigtig godt med de nye lempelser, siger direktør i DI Transport, Michael Svane.

Han mener, at der er skabt balance i køre-/hviletidsdagen.

- Det har vist sig, at være rigtigt, at kæmpe for denne her sag, mener Svane. Jeg læser af ministerens budskab, at navnlig det responsum, som DI Transport og ITD har indhentet, har gjort indtryk.

I Dansk Transport og Logistik er administrerende direktør Erik Østergaard også tilfreds:

- Vi glæder os over, at ministeren langt hen ad vejen har lyttet til vores argumenter og ser frem til Folketingets behandling af lovforslaget.

Østergaard hæfter sig ved, at justitsministeren lægger op til en større grad af individuel bedømmelse i sagerne fremover.

- Med den åbning lægger ministeren op til en mindre grad af automatik og en højere grad af individuel bedømmelse i sagerne. Det er meget positivt, og vi glæder os til at se det fungere i praksis, siger Erik Østergaard.

International Transport Danmark kommenterer også sagen i en pressemeddelelse:

- International Transport Danmark har for medlemmer haft en række sager for retten, hvor straffene har været urimelige og ude af proportioner for den enkelte chauffør med store menneskelige konsekvenser til følge. Med ministerens oplæg til individuelle vurderinger og fleksibilitet kan vi spare branchen for mange bekymringer og penge, lyder det fra ITD.

- Det er glædeligt, at ministeren både overholder sine aftaler og lytter til branchen. Vi ser frem til lovforslagets endelige indhold og behandling.

Også Danske Erhverv hilser lempelserne velkomne.

- Efter en række møder og en sober diskussion med ministeren om køre- og hviletidsreglerne er det positivt, at ministeren nu kommer transportvirksomhederne i møde. Især glæder vi os over, at lempelserne får betydning for frakendelse af kørekortet, siger chefkonsulent Christoffer Susé, Dansk Erhverv. Vi har set det som et problem, at overtrædelser, der ikke har betydning for trafiksikkerheden, straffes meget hårdt. Også på dette punkt kommer ministeren nu erhvervet i møde.

Lempelserne

Lempelserne kræver en lovændring, og derfor bliver der en politisk behandling i Folketinget i næste samling efter sommerferien.

Lempelserne indebærer at:

• Førerretten frakendes betinget, når man har fået 6 klip i kørekortet for at overtræde reglerne om kontrolapparatet inden for tre år. I dag sker det efter 3 klip.

• Førerretten frakendes ubetinget, når man inden for tre år har fået i alt 12 klip (6+6) for at overtræde reglerne om kontrolapparatet. I dag sker det efter 6 klip.

• Førerretten frakendes ubetinget, når man inden for tre år har fået 6 klip (mod 3 klip i dag) og herudover reelt har overtrådt køre- hviletidsregler mere end 30 pct. eller har overtrådt andre regler i færdselsloven, som i sig selv medfører betinget frakendelse af førerretten.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078