Sælger Arne Granstrøm ytrer sig i overhalingsdebatten.
- Som lastbilsælger kører jeg til dagligt i personbil og ser ofte lastbilernes overhalinger som et irritationsmoment, siger transportkonsulent Arne Granstrøm. Når jeg så kører lastbil, som jeg så ofte gør, føler jeg, at det er personbilstrafikanterne, som er de dårlige trafikanter. Det skyldes ikke mindst fordi de ikke trækker ind til højre, selv om højre spor er fri. Med over en halv kilometer mellem to lastbiler kan de med en hastighed på 110/120 km/t sagtens udnytte højre spor, mener Granstrøm.
- Jeg er ikke så meget for forbud. Men jeg tror, man kunne opnå meget, ved at prøve på, at få den lastbilchauffør, der bliver overhalet, til at give et enkelt tryk på sin fartpilot, som betyder at køretøjets hastighed eksempelvis bliver nedsat medens overhalingen finder sted. Derved vil overhalingen måske kunne foretages på den halve tid, siger Granstrøm.
- Summa summarum tror jeg, at personvognsbilisterne og lastbilchaufførerne skal lave en gentlemenaftale på hvert sit felt gående ud på, at være lidt mere tolerante, siger lastvognssælgeren. Det vil sikkert også være en god idé, at sætte personvognsbilisterne op i en lastvogn en gang imellem.