Per Damgaard Transport i Padborg har valgt en Volvo FH16 540 HK til at trække det første dansk indregistrerede modulvogntog i Danmark.
Modulvogntoget skal køre med stykgods mellem Transportgruppens godsterminaler i henholdsvis Taulov og Brøndby, når den 3-årige testperiode med modulvogntog på udvalgte strækninger i Danmark begynder til november.
Lastvognstrækket består udover Volvo lastbilen af en to-akslet dolly opbygget hos HFR Rødekro A/S og en traditionel 1360 trailer fra Krone Skandinavien A/S. Det hele sat sammen giver trækket 8-aksler, en længde på 25,25 meter og mulighed for 60 tons totalvægt, hvor et traditionelt lastvognstræk er 18,75 meter og kan have op til 48 tons totalvægt.
- Vi ser frem til at sætte modulvogntoget i fast rutefart mellem Jylland og Sjælland og opnå en markant forøgelse af lasteevnen. Hvor vi på en af vores presenningstrailere kan have 34 paller ombord kan vi med det nye modulvogntog have ikke mindre en 102 paller med, fortæller adm. direktør Niels Christensen, Per Damgaard Transport.
Den markant forbedrede lasteevne skyldes, at køretøjet har dobbelt dæk på forvogn og slæb, som man kan variere i højden alt afhængig af pallernes størrelse.
- Vi har endnu et modulvogntog under opbygning og med det i drift også, har vi klart forbedret vores transporteffektivitet til gavn for transportøkonomien, miljøet og fremkommeligheden på de danske veje, fortæller Niels Christensen.
Den nye Volvo lastbil, der er leveret fra Skifter Lastbil i Aabenraa, har i øvrigt front kamera og bak kamera på forvognen. Når lastbilen er nede i fart, og blinklyset er slået til, så tænder en monitor i førerhuset, så chaufføren tydeligt kan se, hvad der måtte være på siden af lastbilen inden svingning.