Transportministeren har bebudet et "serviceeftersyn" af overhalingsforbuddet for lastvogne – det er vognmand Jørgen Jensen fra Juelsminde tilfreds med.
- Man må jo så håbe, at det bliver et reelt eftersyn, og ikke som da man udvidede ordningen, hvor overhalingsforbuddene bare blev strøet ud, uden nogen form for logik overhovedet, siger Jørgen Jensen. Jeg er slet ikke tilhænger af forbud, men mener, at det, vi for alle trafikanters vedkommende mangler, er trafikmoral og herunder hensyntagen til alle trafikantgrupper.
Jørgen Jensen mener, at overhalingsforbuddet i bund og grund er en diskriminering af en enkelt transportgruppe, nemlig lastvognchaufførerne, som er gjort til syndebuk for alle fremkommelighedsproblemer på motorvejene.
- Overhalingsforbuddet har ikke gavnet hverken fremkommelighed eller trafiksikkerhed. Alligevel tror politikere, at det er en løsning vi skal bibeholde - omend nu i en ny revideret form, siger Jensen, der mener, at det udvidede overhalingsforbud kun har øget køkørslen og forværret fremkommelighedsproblemerne.
Han peger på problemerne ved Vejle, hvor køen i dag er længere, fordi lastvognene på grund af danske fletteregler og overhalingsforbud blokerer for til- og frakørsel på motorvejen.
Bedre trafikkulturHan mener, at trafikken ville glide bedre uden overhalingsforbuddet.
- Det drejer sig om, at alle trafikanter får en bedre trafikkultur og en større forståelse for, at et bedre samspil og større hensyntagen er den bedste måde, at opnå en gnidningsløs trafikafvikling. Alle trafikanter laver fejl, også lastvognschauffører, og nogle af de såkaldte elefantoverhalinger tager jo lang tid, også for lang tid. Men som irriteret personbilsbilist kunne man bruge tiden på at resonere over, hvad det egentlig er, der haster så meget, og hvad det nu er for en lov, der siger, at han/hun har et specielt krav på, at alle andre og især lastbilerne skal give dem plads til at komme frem? Siger Jørgen Jensen.
Vognmanden peger på, at privatbilismen ikke er underlagt stressende kørehviletidsbestemmelser, hvor minutter er altafgørende i planlægningen af dagens arbejde. Jørgen Jensen mener, at svenskerne viser vejen frem.
- Sverige har i realiteten ikke noget overhalingsforbud, men her oplever man en helt anden form for tolerance i trafikken - det er altså kultur og omtanke, eventuelt suppleret med lidt mere politi i myldretidsperioderne og ikke forbud, der er vejen frem, mener Jørgen Jensen.
Hvad mener du? Send en mail til nyhedsbrev@transporttidende.com