23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Rapport om hastighed var for langsom

Politikere strides om Vejdirektoratets rapport om hastighed på motorvejene.

Politikere strides om Vejdirektoratets rapport om hastighed på motorvejene.





En sprængfarlig rapport, der lægger en bombe under hastigheder på 130 km/t på motorvejene, og derfor skulle gemmes væk? Eller en tynd kop te, der trods lang tid undervejs ikke siger nok om det, den handler om?

Vejdirektoratets rapport ”130 km/t på motorveje - Virkning på faktisk hurtighed, uheld og miljøbelastning” gav i denne uge anledning til politisk debat – både fordi den har været otte måneder undervejs og fordi oppositionen i Folketinget mener, at den piller ved regeringens ønske om højere fart på visse motorvejsstrækninger.

Trafikordførerne Benny Engelbrecht (S) og Pia Olsen Dyhr (SF) havde – af begge årsager - kaldt transportminister Carina Christensen (Kons.) i samråd.

- Der er et eller andet underligt i, at man vælger at tilbageholde en rapport i så lang en periode, samtidig med, at man har en politisk dagsorden, der handler om at sætte hastighederne op, sagde Pia Olsen Dyhr ved samrådet ifølge altinget.dk.

Ministeren afviser dog urent trav og hemmelighedskræmmeri.

- Det er simpelthen noget nonsens. Undersøgelsen er ikke holdt tilbage. Siden projektgruppen i februar i år afleverede et udkast til Vejdirektoratets ledelse, har der været arbejdet med at gøre de gennemførte analyser så robuste som muligt, med henblik på at give os politikere det bedst mulige arbejdsgrundlag, siger ministeren, der fik rapporten i onsdags.

Carina Christensen gav dog Pia Olsen Dyhr ret i, at otte måneder er lang tid for at vurdere 12 måneders data.

Samme data mødte også kritik. Tallene i rapporten er udarbejdet mellem 1. maj 2004 og 1. september 2005 og de betegnes som såvel tynde og forældede af Dansk Folkeparti og Venstre.

Pia Olsen Dyhr fastholder dog, at der i undersøgelsesperioden er sket en stigning på fem dræbte på 130 km/t-strækningerne, hvoraf man kan konkludere, at øget hastighed fører til et øget antal dræbte, skriver altinget.dk.

I rapporten fremgår det helt konkret, at antallet af trafikdræbte steg fra 13 til 18 om året på strækninger, der fik hævet hastighedsgrænsen til 130 km/t 1. maj 2004, mens det holdt sig uændret på 23 dræbte på 110 km/t vejene.

Antallet af kvæstede steg med 13 til 183 på 130 km/t strækninger og faldt fra 113 til 145 mennesker på 110 km/t-strækningerne.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.065