Optimistiske forventninger til store brændstofbesparelser øger interessen for godstransport med kombinerede el- og forbrændingsmotorer.
Amerikanske politikere har fået øjnene op for hybridteknologiens muligheder i forbindelse med godstransport efter en høring i Kongressen i Washington. Det skriver magasinet NewScientist ifølge dagbladet Ingeniøren.
Personbiler med hybrid drivlinje kan snart fejre 10 år på markedet. Men gevinsterne skal angiveligt være langt højere, når det gælder tungere erhvervskøretøjer.
Ingeniøren Eric Smith fra Eaton Corporation, der udvikler hybride drivlinjer, skal have oplyst, at en let kassevogn – der anvendes til pakketransport – kan spare helt op til 40-60 procent brændstof.
En besparelse, der virker noget optimistisk, når erfaringerne fra eksisterende personbiler holdes i erindring.
Men løfterne om store gevinster får flere kongresmedlemmer til at kræve føderale midler til udviklingen af hybridteknologien.
Flere store virksomheder i USA – herunder UPS – har allerede anskaffet de første kassevogne med hybride drivlinjer. Men foreløbigt kun i begrænset omfang.
På længere sigt vil også tungere erhvervskøretøjer med hybrid drivlinje blive en realitet. Her vil kombinationen af en forbrændingsmotor og en elmotor – der både omformer accelerations- og bremseenergi til el, der lagres i moderne letvægtsbatterier – ikke kun spare brændstof under kørslen. Lastvognens aircondition, varmesystem, radio/tv og kommunikationssystemer vil nemlig også kunne hente energi fra højkapacitetsbatterierne, når lastvognstoget holder stille på rastepladser m.v. Det vil spare mange timers tomgang.
Et typisk amerikansk lastvognstog kører angiveligt i tomgang i 1.800 timer årligt, bare for at sørge for strøm til driften af el-systemer under hvil.
Eric Smith skal have vurderet, at hybridteknologien kan sænke brændstofforbruget på en langturslastvogn med mellem 7 og 10 procent.
Flere japanske bilfabrikker leverer allerede i dag store varebiler/små lastvogne med hybrid drivlinje – men teknologien er kun i sin vorden, når det gælder erhvervskøretøjer.