23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

De små skibe er stille og roligt på vej frem

Opmærksomhed: Det kniber med at sælge ideen om søtransport til de potentielle kunder herhjemme. Klimadebat kan være løftestang.

Opmærksomhed: Det kniber med at sælge ideen om søtransport til de potentielle kunder herhjemme. Klimadebat kan være løftestang.





Af Finn Bruun

- Der er mange smukke skåltaler, men desværre ikke lige så mange initiativer, siger sekretariatsleder i Rederiforeningen for mindre Skibe, Michael Wengel-Nielsen som ikke synes, at den mindre skibsfart får den opmærksomhed, den har fortjent, når det gælder om at flytte de indenlandske godsstrømme i retning af øget søtransport herhjemme.

- Men vi kan nemt fremlægge eksempler på, at transport med skib kan være mere miljøvenlig end lastvognstransport og for den sags skyld også jernbanetransport. Skrot er således et område, hvor vi kan fremvise langt bedre præstationer.

- Problemet er imidlertid, at transportkøberne ikke vælger transport efter miljøkriterier, men vælger efter økonomi. Meget tyder på, de ikke har sat sig ind i, hvordan de forskellige transportformer opfører sig miljømæssigt.

EU konstaterede allerede i 1992, at transportkøberne vidste for lidt om de forskellige transportformer. Det har man i andre lande gjort meget for at rette op på, men ikke i Danmark.

- Så hvis vi skal videre, er der også brug for, at politikerne hjælper til med at gøre transporten grønnere. Dansk transport udleder 21 procent af CO2’en, men man kunne udmærket gøre det bedre inden for selve transport-området ved at samarbejde.

- Vi må naturligvis fra skibsfartens side erkende, at det ikke er alle transporter, man kan lægge ud til søs. Og Danmark er jo ikke så stort et land. Man skal nok op på et par hundrede kilometer, før der for alvor er ide i at bruge skib. Derfor skal vi have fat i transporter af en vis længde og også volumen. Der er ingen fordel ved at sejle med 35 tons, hvis det er eneste last. Derfor har det været naturligt, at tænke lastbiler i et land som Danmark, påpeger han.

Også indland

Infrastrukturkommissionens rapport har fokuseret på, at de danske havne skulle være porten til udlandet.

- Man er ikke gået så højt op i, at havnene kunne bidrage til miljøforbedringer ved at bruge skibsfarten mere i den indenlandske transport, siger Michael Wengel-Nielsen, som derfor ønsker mere fokus på skibsfartens hjemlige tilbud.

- Vi gør, hvad vi kan, for at gøre opmærksom på os selv. Og når man diskuterer klima og CO2, så kan vi lægge nogle meget konkrete tal på bordet, og sige: ”her er skibstransporten altså bedre”. Uanset hvordan man vender og drejer det, så udleder skibsfarten otte gange mindre CO2 pr. tonkilometer end landevejstransporten.

Lige til tiden

Skibstransport opfattes traditionelt som langsom, selv om det ikke altid er tilfældet.

- For det første kan der være fordele ved langsom transport, hvis man taler om store partier. Så er skibet jo lager for varerne under transportforløbet. F.eks. ved distribution af foderstoffer, hvor Fredericia er en stor indskibningshavn hvorfra fordelingen sker - i dag med lastbil, men man kunne også udmærket forestille sig, at en del af det foregik pr. skib, fordi foderstof-siloerne jo ligger på havnen i andre byer. Her findes givet en miljøgevinst.

Varen kan jo afsendes i god tid, når man på forhånd ved, at nu er lageret ved at være lavt i en silo på en havn.

- Og desuden: Så langsomt går det altså heller ikke. Danmark er jo ikke noget stort land, ej heller på søsiden. Skrotsejlads fra Grenå til Odense kan faktisk gennemføres på otte timer. Det kan lastbiltransport ikke nå ned på, når man taler om rigtig mange tons. Så skulle man have en hel konvoj af lastbiler.

Intet slagsmål

Tilsvarende har man opnået gode CO2-resultater til og fra Grenaa med søtransport af kalk frem for landevejstransport, ligesom transport af tungt gods som f.eks. vindmølle-dele med fordel kan ske fra havn til havn. Ud over miljøfordele kan det også bidrage til formindsket slid og pres på infrastrukturen.

- Selv om specialtransporter på vejnettet kræver tilladelse, så er der jo tale om en tilladelse, som gives ret automatisk uden, at der sker en vurdering af om, der måske var alternativer, som belastede vejnettet mindre, siger Michael Wengel-Nielsen, som dog lægger vægt på, at han ikke vil ud og slås med lastbilerne:

- Men når man taler klimapolitik er det vigtigt for os, at man hele tiden er opmærksom, at vi udgør en mulighed, man kan bruge. Og desuden tror jeg, at lastbilejerne er med på, at der er visse godstyper og godsmængder, som bedre egner sig til transport på skib. Jeg er ikke i tvivl om, at de også tænker på klimaet.

Imagemæssigt er skibsfarten fri for en række af de problemer, som vejgodstrafikken slås med.

- Vi kan ikke sejle til Herning men omvendt, er der er ingen overhalingsproblemer, til søs, siger han.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078