23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Score-van

Vanflash: Transit Sportsvan tør skille sig ud fra mængden.

Vanflash: Transit Sportsvan tør skille sig ud fra mængden.





Af Lars Lassen

Det er sjældent, at en radioreklame får en til at trykke sig ned i førersædet. Men Ford Motors reklamespot for Transit Sportsvan, hvor en irriterende skurrende kvindestemme - a la Monrad & Rislund - fortæller om fordelene, ved at blive set, er en lidt pinlig påmindelse om, at man kører i den mest ’højtråbende’ van på det danske marked lige nu.

Med aluminiumsfælge med lavprofildæk, brede hvide racerstriber på det metalic-blå karosseri og dobbeltudstødning er Transit Sportsvan alt andet end diskret. Det er lykkedes Ford med få midler, at skabe en van, der for alvor adskiller sig fra den brede leverpostejgrå masse af kassevogne.

Ford Transit er simpelthen et visuelt los lige midt i Janteloven – i det omfang, den gælder for varebiler og ikke mindst brugerne. Det er netop til varebilskunder, der ønsker et køretøj, der skiller sig ud, som Ford har i kikkerten med Sportsvan-udgaverne af Transit og lillebroren Transit Connect.

Ulveklæder

Men Transit Sportsvan er lidt et får i ulveklæder. Bevares, 140 hk og et drejningsmoment på 350 Newtonmeter giver den forhjulstrukne kassevogn et ganske solidt kraftoverskud. Lavprofil-dækkene giver også en lidt bedre føling med underlaget.

Men hverken læderrat og gearknop, alufælge eller den falske dobbelte udstødning kan skjule, at Sportsvan først og fremmest er en stylet udgave af standardudgaven.

Det gør heller ikke så meget, for selv den almindelige Transit hører til blandt de tre mest velkørende kassevogne på markedet.

Udstyr

Udstyrsgraden er også hævet i forhold til standardudgaven med aircondition, fartpilot, el-ruder, el-spejle, læder rat og regnsensor.

Stereoanlægget er opgraderet til radio/6-disc CD-spiller med fjernbetjening fra rattet.

Et stort komfortplus er det 8-vejs justerbare førersæde, som Ford har gjort til standard i Sportsvan.

De brede karrosseristriber på kølerhjelmen kan fravælges – ganske praktisk, hvis virksomheden foretrækker at anvende eget logo.

Totalvægten er nedsat til 2.600 kilo, hvilket er 200 kilo mindre end standardudgaven.

Fortrin

Transit Sportsvan har naturligvis alle de fortrin, der sikrede Transit titlen som Årets Varebil 2007.

Ford Transit Sportsvan koster 274.000 kroner inkl. moms og 30 procents afgift. En tilsvarende Transit uden ’bling’ og al det rare ekstraudstyr koster godt 35.000 kroner mindre.

Så Transit Sportsvan er et hæderligt tilbud til kunder, der både vil og tør skille sig ud fra mængden. Eller bare til chefen, der vil forkæle sig selv - eller en god chauffør.

Det store spørgsmål er naturligvis om det er lettere at score i en Transit Sportsvan – det nåede vi ikke at få svare på.

Faktaboks:

Testbilen: Ford Transit Sportsvan

Motor: 4-cyl 2,2 liters TDCi Duratorq

Ydelse: 140 hk

Moment: 350 Nm

Nyttelast: 1.056 kilo

Forbrug: 12,6-13,1 km/liter ved blandet kørsel

Pris: kr. 273.954,- inkl. moms og afgift

BREAKING
{{ article.headline }}
0.093