23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Nye Volvo har fået mere end et ansigtsløft

I centrum: Lastbilproducenten har lyttet til chaufførerne ved indretning af de nye lastbiler.

I centrum: Lastbilproducenten har lyttet til chaufførerne ved indretning af de nye lastbiler.





Af Finn Bjerremand

Faktisk skulle man tro, at det er umuligt, at tilføje noget væsentligt nyt til en moderne lastvogn.

Men Volvo har nu gjort det igen og det er ikke bare på en enkelt serie: Hele Volvos lastvognsprogram er blevet opdateret og er samtidig blevet det mest omfattende program af lastvogne på markedet.

De fleste opdateringer har fundet sted på hele FH16-, FH- og FM-serierne samt i mindre grad i de to nyste serier FE og FL.

Hele førermiljøet er blevet endnu bedre. Det er sket ved at forny interiøret i førerhusene. Hos Volvo betragter man chaufføren som nøglen til en optimal udvikling inden for landevejstransporten og med 5 millioner lastvognschauffører alene i EU er det en magtfuld gruppe.

Derfor har Volvo i lighed med flere konkurrenter været ude og lytte til chaufførernes ønsker. 70 procent af langturschaufførerne sover mere end fire nætter hver uge i lastvognens sovekabine. Derfor er det vigtigt med både gode arbejds- og hvileforhold.

Det nye interiør omfatter da også nye køjer og nye skabsarrangementer, hvor kan vælges mellem en soloversion eller en sovekabine med to køjer. De nye køjer kan i visse versioner slå ryglænet op, så chaufføren kan ligge eller sidde komfortabelt, når der blot skal hviles.

Bedre lyd og lys

Der er kommet et mere avanceret audiosystem, hvor der også er mulighed for tilslutning af MP3-afspillere og bluetooth-forbindelse til mobiltelefon.

Lysene indvendig i førerhuset har gennemgået en større ændring, så der er mange muligheder, ligesom instrumentbrættets cockpit har fået nye farver i displayet.

Udvendig kan man kende de nye Volvoer på en ny metal-front. Tidligere var den af plast, men metaludgaven holder bedre.

Den mest prestigefyldte FH16-serie har fået en lidt mere omfattende ansigtsløftning, så kunderne kan føle sig lidt mere eksklusive, når de kører rundt i verdens stærkeste lastvogn. Det er bl.a. sket ved introduktion af en håndfuld nye flotte farver samt lidt ekstra krom i grillen og på solskærmen.

Ny motor lukker hullet

I det lille hul mellem FH- og FM-serierne er der kommet en ny FM-variant med en kraftigere motor og et højere førerhus. Det nye førerhus bærer betegnelsen LXL og er 14 cm højere end det nuværende Globetrotter-førerhus på FM-serien.

I forvejen overlapper FM-serien næsten FH-serien, men i segmentet mellem 13 liters motoren og 9 liters motoren har Volvo lukket et hul. Det er sket ved at implementere en ny 11 liters motor (10,8 liters slagvolumen), der i forvejen er kendt i grundtræk fra Renault Premium, som har anvendt den siden 2005.

Den nye Volvo-version er udviklet af Volvo Powertrain efter samme koncept som 9, 13 og 16 liters motoren - den bygges i Skövde, for derefter at blive sendt som reservedele til Vénissieux ved Lyon i Frankrig, hvor den bliver samlet.

Motoren findes i to effekttrin på henholdsvis 390 hk og 430 hk med henholdsvis 1880 og 2100 Newtonmeter i drejningsmoment. Dermed rammer den nye version lige ned i mellem de eksisterende motorer.

Den nye motor er også 140 kg lettere end 13 liters motoren. Derfor har Volvo med implementeringen af den nye 11 liters motor og det nye førerhus for alvor fået en lastvognsversion, som er velegnet til f.eks. tanktransporter over både korte og længere afstande i EU.

Tanktransportørerne er meget vægtfølsomme og vil samtidig gerne have mindre førerhuse - både på grund af lavere egenvægt og mindre vindmodstand.

Den nye FM-version lanceres i første omgang som to-akslet trækker og i en tre-akslet pusherversion. Andre varianter følger efter i løbet af 2009.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078