Volvo passer på: Den svenske lastbilproducent er helt fremme i skoene med mange nye sikkerhedssystemer.
Af Finn Bjerremand
Med introduktionen af nyopdaterede lastvognsserier, er Volvo-koncernen uden sidestykke den lastvognsproducent, som satser mest på trafiksikkerhed. Volvo sætter chaufføren i centrum og introducerer samtidig masser af nyt sikkerhedsudstyr.
Et tiltag, som Volvo helt klart fortjener meget ros for. Men desværre er det nye sikkerhedsudstyr stadig noget kunderne kan vælge fra eller til. Det ville være rigtig godt, hvis det blev gjort til standardudstyr. Forklaringen er, at Volvo ønsker, at tage hensyn til markedet og konkurrenceforholdene.
90 procent af alle uheld skyldes menneskelige faktorer, viser Volvos egne statistikker, og derfor er der hjælp at hente i nogle af de nye tiltag..
Af nye tiltag er der:
Hjørnebelysning – lys, der lyser i en vinkel ud fra lastbilen, når der skal drejes.
Opmærksomhedsassistent, der er en alarm, som aktiverer chaufføren, hvis han virker træt. ”Kør ind på næste rasteplads og tag dig en pause”, lyder opfordringen til chaufføren. Volvo er den første lastvognsproducent, der indfører denne alarm.
Volvo er også først med at introducere fabriksmonteret Alcolock (alkolås).
Dertil kommer Vognbaneassistent – også et nyt sikkerhedssystem, der overvåger hele vognbanen på højre side af lastvognstoget.
Som nyt udstyr lanceres også regnsensoren, der automatisk tænder for vinduesviskerne, når det regner. Et udstyr som har været savnet i lastvognene i mange år.
Volvo har også lykkedes med at indføre ESP (elektronisk stabiliserings program) både for 6x2 chassiser og trækkere samt for hele vogntog herunder også for modulvogntog. Det er et meget stort fremskridt, fordi netop vogntog og specielt modulvogntogene har voldt store kvaler på dette felt.
For at sikre chaufføren ved overfald, tyveri m.v. har Volvo som nogen af de første også indført en overfaldsalarm, der består af en rød kontakt, som kan udløses. Kontakten sender via Volvos Dynafleet informationer til den nærmeste Securitas alarmcentral med info om, hvor køretøjet befinder sig. Overfald og tyveri af lastvogne er et stigende problem, som ofte har store konsekvenser for både chauffør, vognmand og kunden.
Volvo har også introduceret anden generation af ACC (afstandsmåler integreret med cruisecontrollen), der bremser med fuld kraft, hvis der er behov for det. Med indførelsen af disse nye sikkerhedstiltag har Volvo både bragt chaufførens og de øvrige trafikanters sikkerhed i højsædet.