Forbundstrafikministeriet lover at de ekstra maut-indtægter fra den annoncerede forhøjelse euro-for-euro går til investeringer i infrastrukturen.
Det var statssekretær Achim Großmann, Forbundstrafikministeriet i Berlin, der i weekend forsøgte at gyde olie på de mildest talt rørte vande. Kritikken mod den annoncerede mautforhøjelse fra årsskitet – der vil øge taksterne med mellem 40 og 88 procent afhængig af lastvognens miljøklassificering – nåede i slutningen af sidste uge stormhøjder.
Det tyske speditions- og logistikforbund DSLV betegnede mautforhøjelsen som et slag under bæltestedet, der nærmer sig rent røveri.
- Det vil føre til en bølge af konkurser i brancen, spåede brancheorganisationens formand prof. Karlheinz Schmidt, fra BGL, hvor man forventer at op mod 3.000 tyske transportvirksmheder kommer til at dreje nøglen om næste år på grund af mautforhøjelsen.
Statssekretær Achim Großmanns løfte om en øremærkning af de ekstra mautindtægter til infrastrukturen faldt på et seminar, som interesseorganisationen ’Pro Mibiltät’ – der vil fremme vejtrafikkens vilkår – havde organiseret for at sætte fokus på halvvejsresultaterne i den forbundstrafikplan, som den tyske regering iværksatte ved sin tiltræden.
Mautforhøjelsen forventes at øge mautindtægterne med omkring en milliard euro (7,6 mia. kroner.)