23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Atlet tager det tunge løft

Historien: Fra køkkenbordet til milliardomsætning.

Historien: Fra køkkenbordet til milliardomsætning.





Atlet nåede inden salget til Nissan i 2007 at blive Sveriges største familieejede produktionsvirksomhed med en milliardomsætning og datterselskaber i 18 lande. Et stort spring fra starten i 1958 af det der dengang hed ’Elitmaskiner’, hvor Knut Jacobsson havde en ordrebeholdning på fire håndtrukne stablere – der endnu ikke var færdigkonstrueret – og en gæld på 17.000 kroner.

Ingeniør Jacobsson fik produceret delene hos underleverandører – et princip, som Atlet stadig anvender – og samlede så selv sammen med engagerede medarbejdere stablerne hjemme i lejligheden, der lå på tredje sal.

Det krævede en muskelmand til at løfte de ofte tunge komponenter op og ned. Bare gearkassen til den nye stå-ind-stabler vejede over 90 kg.

Det blev Harry Wester, der fik den tunge opgave, som den tredje ansat i virksomheden.

- Det var lærerigt, og jeg blev stærk eftersom jeg løftede 4-6 tons op og ned af trappen hver uge, siger Harry Wester.

Atlet flyttede ud af lejligheden i 1964.

Atlet voksede hurtigt og med hurtig vækst følger likviditetsbrist. Noget Atlets første servicetekniker, Ingemar Lindéen, fik at føle på egen krop i 1968.

- Jeg stoppede ved en benzinstation i Vårgårda, men fik ikke lov at tanke. Benzinstations fyren sagde, jeg ikke fik tanket før Atlets gæld var betalt - der røg frokostpengene til at betale Knuts gamle synder.

Atlet havde ingen penge i tegnebogen.

Vækst i lavkonjunktur

Likviditetskrisen blev overvundet og varemærket sikrede sig en stadigt stærkere position. Innovative produkter gav kunderne en særlig tillid Atlets lagermaskiner - først og fremmest truckene, som er Atlets varemærke.

Virksomheden var først med stå-ind-stableren og ledte udviklingen af plukketruck. Med lanceringen af Reachtrucken i 1968 – knapt ti år efter grundlæggelsen havde man et komplet program af warehouse-maskiner.

1972 flyttede Atlet til nyt domicil i Mölnlycke lige udenfor Gøteborg, som stadig er koncernens hovedkontor. Selv om lavkonjunkturen også ramte Atlet, så blev 1970’erne et årti med fremgang.

Truck nummer 10.000 blev leveret, man etablerede egen truckførerskole, åbnede det andet udenlandske datterselskab og lancerede et logistik-simuleringsprogram, for blot at nævne nogen få af de milepæle, der blev passeret i 70’erne, hvor omsætningen blev 10-doblet og personalestyrken blev seksdoblet.

Tergo Ergo

I løbet af 1980 og 1990´erne lancerede Atlet blandt andet et dataprogram for simulering af lagerhåndteringsløsninger, udviklede automatiske trucks og indførte et mobilt terminalsy-stem.

Man lagde ressourcer på leje og leasing samt arbejdede mere aktivt med service og uddannelse af såvel førere som chefer, arbejdsledere og sikkerhedsrepræsentanter.

1988 begyndte udviklingen af Tergo. Det var en reachtruck som gennem videnskabelige iagttagelser skulle eliminere nedslidning og belastningsskader hos førerne.

Det tog hele seks år – frem til 1994 – inden forskningen og udviklingsarbejdet var færdigt. Lanceringen af Tergo i Storbritanien 1994 betegnes som en mindre revolution i truckverden.

Tergo’en havde blandt andet nyskabende løsninger som minirat og flydende armlæn for at fjerne slid på førerens nakke, ryg og håndled. Tergo-projektet betød ikke bare stor international opmærksomhed og øget salg - det førte også til en doktorafhandling og Atlet fik stiftelsen Utmärkt Svensk Forms designpris.

Millenium

Atlet gik ind i 2000-tallet med en omsætning på over 1 mia. svenske kroner. I 2002 lancerede Atlet sit sikkerhedssystem S3 - Stability Support System - som hjælper føreren med at undvige farlige situationer gennem f.eks. at reducere farten i skarpe sving. Samme år introducerede Atlet et system for trådløs truckdiagnostik, TRAC, som kobler mobiltelefon til truck-pc’en for at få diagnostik og rådgivning.

Atlet begyndte at sælge Caterpillar modvægtstruck i september 2001 og omtrent et år senere indgik Atlet en historisk aftale med Nissan Fork Lift Europe, om at levere truck til Nissans salgsnet i Frankrig.

Atlet omorganiserede også sin brugt-truck renovering, ved at flytte hele delen til datterselskabet i Danmark. Samme år flyttede også produktionen af truck fra Tyskland til Sverige.

I september 2007 solgte familien Jacobsson så Atlet til Nissan. Knut Jacobsson overlod alle Atlet-aktier til Atlets nye bestyrelsesformand, Toshio Aoki.

Atlet fylder 50

Intern Transport: Svenske Atlet kan fejre 50 år i front inden for intern transport.

Det er ikke mange industrisucceser, der begynder hjemme ved køkkenbordet. Slet ikke når det gælder produktionsfasen.

Men Gøteborg-ingeniøren Knut Jacobsson begyndte faktisk produktionen af den første håndtrukne stabler, som han selv havde designet, hjemme i den 2-værelseslejlighed, der også rummede iværksætterens hustru og parrets tre måneder gamle førstefødte.

Hjemmefabrikken voksede hurtigt ud af de snævre rammer i takt med at kunderne fik smag for Knut Jacobssons brugervenlige produkter og Atlet er i dag Europas fjerde største producent af lagertrucks og lager løsninger.

Der er et bredt produktprogram, der stadig bygger på stifterens grundide om et brugervenligt og ergonomisk værktøj, der forbedrer effektiviteten og dermed lønsomheden i kundens materialehåndtering.

Familievirksomheden blev i fjor overtaget af den japanske bil- og gaffeltruckproducent Nissan Motor Co.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.091