Endelig: Aeroflot Cargo har nu fået grønt lys for deres nye MD-11 fragtfly.
Af Herbert Nielsen
De har længe - det vil sige over et halvt år - stået gemt af vejen på parkeringsarealerne i Moskvas Sheremetyevo Lufthavn: 4. juni kunne Aeroflot Cargo omsider sætte den første nye MD-11F i kommerciel drift på en fuldtlastet flyvning mellem Moskva og Helsinki i Finland.
Efter denne start er flyet nu sat i rute med base i Frankfurt Hahn, hvorfra den flyver til Moskva og derfra videre til Hong Kong via Almaty i Kazakhstan.
Processen har været lang og træls for Aeroflot Cargo. De første MD-11F har stået og tæret på økonomien længe, fordi selskabet har skullet betale leasingafgifter i over et halvt år - uden at kunne sætte flyene i drift. De russiske myndigheder satte en kæp i hjulet for indregistreringen under henvisning til ”arbejdsbyrder” i forvaltningen.
Seks flyMen nu er Aeroflot Cargo Ruslands første operatør af MD-11, og selskabet opbygger nu en flåde på i alt seks fly, hvoraf to er erhvervet fra Finnair, hvor de fra passagerfly ombygges til fragtfly ved SASCO i Singapore. De indsættes derefter i drift fra oktober 2009.
Efterhånden som disse MD-11F kommer ind i flåden, vil de gradvist erstatte de aldrende fire DC- 10-40 fragtfly på de lange internationale ruter. Og DC-10-40 vil i stedet betjene de længere russiske indenrigsruter med fragtflyvning.
Aeroflot Cargo opererer nu også tre Boeing 737-300F fragtfly på kortere ruter mellem Rusland og Europa, og har desuden afgivet bestilling på seks IL-96-400T fragtfly, der leveres direkte fra den russiske fabrik.
Aeroflot Cargo er Ruslands næstestørste flyfragtselskab efter Volga-Dnepr. Men begge selskaber tordner frem i markedet, der endnu kun er i sin vorden.
I 2007 genererede det russiske marked 640.000 tons luftfragt og det vokser med omkring 12 procent om året – det dobbelte af verdensgennemsnittet.
Alligevel er det russiske marked kun 1,5 procent af verdensmarkedet, og det afspejler langt fra landets egentlige potentiale.