23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Så kom MD-11 endelig i luften

Endelig: Aeroflot Cargo har nu fået grønt lys for deres nye MD-11 fragtfly.

Endelig: Aeroflot Cargo har nu fået grønt lys for deres nye MD-11 fragtfly.





Af Herbert Nielsen

De har længe - det vil sige over et halvt år - stået gemt af vejen på parkeringsarealerne i Moskvas Sheremetyevo Lufthavn: 4. juni kunne Aeroflot Cargo omsider sætte den første nye MD-11F i kommerciel drift på en fuldtlastet flyvning mellem Moskva og Helsinki i Finland.

Efter denne start er flyet nu sat i rute med base i Frankfurt Hahn, hvorfra den flyver til Moskva og derfra videre til Hong Kong via Almaty i Kazakhstan.

Processen har været lang og træls for Aeroflot Cargo. De første MD-11F har stået og tæret på økonomien længe, fordi selskabet har skullet betale leasingafgifter i over et halvt år - uden at kunne sætte flyene i drift. De russiske myndigheder satte en kæp i hjulet for indregistreringen under henvisning til ”arbejdsbyrder” i forvaltningen.

Seks fly

Men nu er Aeroflot Cargo Ruslands første operatør af MD-11, og selskabet opbygger nu en flåde på i alt seks fly, hvoraf to er erhvervet fra Finnair, hvor de fra passagerfly ombygges til fragtfly ved SASCO i Singapore. De indsættes derefter i drift fra oktober 2009.

Efterhånden som disse MD-11F kommer ind i flåden, vil de gradvist erstatte de aldrende fire DC- 10-40 fragtfly på de lange internationale ruter. Og DC-10-40 vil i stedet betjene de længere russiske indenrigsruter med fragtflyvning.

Aeroflot Cargo opererer nu også tre Boeing 737-300F fragtfly på kortere ruter mellem Rusland og Europa, og har desuden afgivet bestilling på seks IL-96-400T fragtfly, der leveres direkte fra den russiske fabrik.

Kæmpemarked

Aeroflot Cargo er Ruslands næstestørste flyfragtselskab efter Volga-Dnepr. Men begge selskaber tordner frem i markedet, der endnu kun er i sin vorden.

I 2007 genererede det russiske marked 640.000 tons luftfragt og det vokser med omkring 12 procent om året – det dobbelte af verdensgennemsnittet.

Alligevel er det russiske marked kun 1,5 procent af verdensmarkedet, og det afspejler langt fra landets egentlige potentiale.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.093