23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

En fremtid med muligheder og risici

Udsyn: Den globale luftfragtforretning vokser i de kommende år – den gennemsnitlige vækst frem til 2012 vil være 5,4 procent vurderer Michael Schoop fra Lufthansa.

Udsyn: Den globale luftfragtforretning vokser i de kommende år – den gennemsnitlige vækst frem til 2012 vil være 5,4 procent vurderer Michael Schoop fra Lufthansa.





Af Herbert Nielsen

11. september, krigen i Irak og SARS-epidemien i Asien har gennem de senere år ikke kun haft betydning for antallet af passagerer i flyene – men også på mængden af luftfragt. Siden 2005 har branchen dog været forskånet for de helt store katastrofer, og væksten har i de seneste år har været mere konstant. Der er således udsigt til mere vækst, vurderer Michael Schoop, Country Manager Lufthansa Cargo.

I 2012 forventes den globale tonnage fløjet af luftfartsselskaber, at være 40 procent større end i 2006.

- Det ville dog være mærkeligt, hvis disse lyse udsigter ikke havde en række usikkerhedsfaktorer at tage højde for, siger Schoop, der blandt andet peger på, at omkostningerne til flybrændstof er steget i takt med oliepriserne - og fortsætter med at sætte nye rekorder.

Siden 2001 er priserne på jetfuel femdoblet. Implementering af Fuel Surcharge har derfor været en nødvendighed, sammen med helt generelle tiltag for at reducere omkostninger af enhver art.

- De selskaber, som opererer fly af ældre dato med højt brændstofforbrug, risikerer finansielle problemer – specielt mange af de nystartede fragtselskaber vil få det vanskeligt, ikke kun på grund af fuelbyrden, men også på grund af de etablerede luftfragtselskabers søgen efter mere fragtkapacitet, siger Schoop.

I forrige uge bukkede det engelske selskab MK Airlines under på grund af de høje brændstofpriser.

Overkapacitet og sikkerhed

- Overkapacitet specielt i Fjernøsten vil være et tiltagende problem, påpeger Michael Schoop.

I 2012 vil der ifølge Lufthansas vurdering være 120 flere fragtfly, der opererer til og fra Europa – ca. 50 flere fly end markedet har brug for

- Og som om det ikke var nok, er ubalancen af varestrømme mellem verdensdelene ligeledes en bekymrende udvikling.

Siden oktober 2001 har sikkerhed desuden været en yderligere ”belastning” for hele luftfragtbranchen. Der stilles fortsat stigende krav til sikkerhed, hvilket betyder voldsomme investeringer i fragtterminalers sikkerhedsudstyr over hele verden, flere fysiske tjeks af forsendelser og medarbejdere, uddannelse af personale samt implementering af sikkerhedsprocedurer.

Cocktail

- Øgede priser på jetfuel, høje omkostninger til sikkerhed, overkapacitet og ubalance på dele af verdenshandlen i kombination med faldende fragtrater lyder umiddelbart som en cocktail, kun de færreste ville gå i gang med. Ikke desto mindre er der positive tendenser i retning af stabil indtjening, siger Michael Schoop.

- Konsolideringer og samarbejdsaftaler er af stigende betydning. Ikke kun konsolidering på speditørsiden, men også inden for luftfartselskaberne, hvor flere stolte nationale selskaber må se deres æra forbi, og hvor samarbejde og mulig fusion er deres eneste overlevelse. Det vil naturligvis også påvirke luftfragtmarkedet, hvor fusioner og samarbejde vil blive en naturlig del af udviklingen, siger Michael Schoop.

Lufthansa Cargo har partnerskaber med de globale luftfragtspeditørerne og joint venture omkring Jade Air Cargo og Aero Logic.

Ingen konkurrence

Derimod vurderer Michael Schoop ikke, at luftfragten får konkurrence fra sø eller bane - selvom der er projekter i gang med hurtigere skibe såvel som nye hurtige togbaner.

- Infrastruktur og oliepriser gør, at vi ikke ser den store konkurrence fra den front. Kunderne vælger den transportform, som møder deres behov bedst, siger Lufthansa-manageren.

Så når det gælder stor fleksibilitet, global dækning og stor hastighed til markedet, står luftfragten stærkt.

- Her er det vigtigt, at luftfragtspeditørerne og luftfragtselskaberne står sammen og fastholder dette forspring og ikke kun altid fokusere på prisen som det vigtigste parameter, mener Schoop.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.1