Kørsel: EU’s transportministre vedtog – i let justeret form – EU-Kommissionens forslag om at begrænse cabotagetransporter til tre ture inden for syv dage.
Af Lars Lassen
Stramningen af cabotagereglerne, der især er sket efter pres fra store lande som Frankrig og Tyskland, betyder at et vogntog i international transport højst på køre tre indenrigs transporter i destinationslandet. Herefter skal vogntoget vende tilbage til hjemlandet. Samtidig er der blevet tilføjet en regel, der tillader en cabotagetransport i transitlande – dog kun inden for en 3-dages periode.
Blandt andet britiske vognmænd havde inden mødet udtrykt frygt for, at kravet i de eksisterende regler, om at transporten skal være af lejlighedsvis karakter, skulle forsvinde. Men EU’s transportministre har præciseret, at cabotagekørslen skal være af midlertidig karakter og transporterne må ikke give anledning til forstyrrelser af det nationale transportmarked.
EU’s transportministre nægter til gengæld at love en liberalisering af cabotagereglerne fra 2014, som det er blevet vedtaget i Europaparlamentet. Ministrene vil i stedet have EU-Kommissionen til at foretage en grundig undersøgelse af cabotagetrafikkens konsekvenser, som skal fremlægges i 2013. Først herefter vil ministrene overveje en liberalisering af cabotagereglerne.
Mere tomkørselStramningen af cabotagereglerne har tidligere fået skarpe kommentarer med på vejen fra eksportvognmændenes organisation International Transport Danmark og Danske Speditører. Her ser man indskrænkningen af markedsadgangen på tværs af landegrænser som både skadelig for transportvirksomhedernes effektivitet og miljøet, fordi stramningen vil føre til mere tomkørsel.
I Dansk Transport- og Logistik – der primært organiserer vognmandsvirksomheder, der kører i national transport – er man mere positiv.
- Det er godt, at ministrene har kunnet tage dette fælles skridt hen mod vedtagelse af nye cabotageregler. Det er utrolig vigtigt, at der skabes klare og ensartede regler i hele EU på området. Det giver mulighed for, at markedet kan udvikle sig stille og roligt, og at vi får mulighed for en ny vurdering i 2013, siger DTL’s adm. direktør Erik Østergaard.