23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Hvor kører vi hen, du?

Fremtid: Johan Peter Paludan stillede skarpt på vognmændenes image og deres personaleudvikling.

Fremtid: Johan Peter Paludan stillede skarpt på vognmændenes image og deres personaleudvikling.





Af Finn Bjerremand

Fremtidsforsker Johan Peter Paludan fik vognmændene til at tænke lidt nærmere over forholdene hjemme i virksomhederne, da han gav sit syn på fremtidens udvikling under et arrangement hos udlejningsselskabet Pema Last og Trailerudlejning A/S.

I sine generelle betragtninger kom Johan Peter Paludan fra Institut for Fremtidsforskning ind på den nuværende opbremsning i væksten.

- Er den kortvarig eller langvarig? spurgte fremtidsforskeren, og vil vi om fem år betragte det som en alvorlig afmatning med virkelig hårde konsekvenser. Eller var det bare en naturlig udfladning af den kraftige vækst, som vores stærke økonomi sagtens kunne håndtere uden de store konsekvenser for samfundet?

Johan Peter Paludans lagde ikke skjul på sit syn på transportbranchens fremtid – afmatning eller ej:

Vognmændene skal satse på nicheområder, fordi discounttransporterne kan der ikke konkurreres på.

- Østeuropæerne overtager mere og mere af dette marked, så der vil en dansk vognmand ikke kunne konkurrere, mener Paludan.

Image

Fremtidsforskeren var også omkring erhvervets image, der efter hans mening omfatter usundt arbejde, forurenende lastvognene og utaknemmelige forbrugere.

- Trafikken er årsag til en af de store miljøbelastninger og et af de store wildcards i transportbranchen vil være, hvis jernbanerne kunne blive effektive - men det er nok usandsynligt. Skal der gøres noget ved udslippet, skal vi først og fremmest satse på bedre isolering af bygningerne og derefter er det mindre udslip fra køretøjerne, der vil batte noget i kampen mod den globale opvarmning, siger Johan Peter Paludan.

Udvikling?

Udfordringen med at skaffe ny arbejdskraft til vognmandsvirksomhederne blev også vendt. Paludan sagde i en humoristisk tone, at der er i dag mere fremtid i, at satse på en 55-årig medarbejder end en på 25 år.

- En 55-årig skal næsten med sikkerhed ikke have barnets første sygedag, sagde fremtidsforskeren, med mindre han er gift for anden gang og den nye kone er betydelig yngre end manden, og hun nu skal realisere sig selv ved at få børn.

For de unge i dag skal det materielle være på plads og lønnen skal dermed være i top. Samtidig er udfordringen for arbejdsgiveren, hvordan jobbet kan strikkes sammen, så medarbejderen kan udvikle sig selv mest muligt.

- Hvordan får jeg udfordring nok i jobbet, lyder spørgsmålet fra en kommende medarbejder - og hvordan giver vognmanden en chauffør mulighed for, at udvikle sig og avancere i jobbet? spurgte Johan Peter Paludan.

Et vanskeligt spørgsmål, der blev mødt med tavshed af forsamlingen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.105