Hybrid: Med selskabet Danfoss Silicon Power er den danske virksomhed med helt fremme i udviklingen af fremtidens køretøjer.
Af Gwyn Nissen
Det er nærmest kun en lille dims – men den er guld værd for forbrugerne, for producenten Danfoss og sidst men ikke mindst for miljøet.
Danfoss er med helt fremme i udviklingen af fremtidens køretøjer med virksomheden Danfoss Silicon Power i Slesvig – en halv times kørsel fra den dansk-tyske landegrænse.
Danfoss-virksomheden producerer såkaldte power-moduler, der allerede bruges i millioner af biler til at styre el-drevne komponenter i bilen. I dag kører især franske biler med koncernens power-moduler, og Danfoss Silicon Power producerer nu yderligere en million power-moduler til tyske bilproducenter, ligesom der er udsigt til yderligere en stor ordre på to millioner power moduler til andre europæiske producenter inden for en kort årrække. Derudover er Danfoss Silicon Power også i dialog med lastbilproducenter om brugen af power-moduler.
- Det handler om, at overbevise producenterne, at det kan betale sig, at anvende den nye teknologi, siger administrerende direktør i Danfoss Silicon Power, Claus A. Petersen.
Det kan det i stigende grad, fordi forbrugerne i dag er mere miljøbevidste og ikke kun ser på førstegangs-investeringen, men vurderer en bils omkostninger under hele ejerskabet.
Og med de tårnhøje brændstofpriser er det pludselig blevet mere attraktivt, at vælge løsninger, der kan reducere omkostningerne til brændstof.
På lidt længere sigt, kan power moduler i moderne biler være med til, at sikre en brændstofbesparelse på 15-30 procent, vurderer Claus A. Petersen.
Hybrid fremtid- Det, der for alvor kan sætte skub i produktionen, er gennembruddet for hybridkøretøjer – her er vi stadig bagud i Europa, siger Danfoss-direktøren.
De europæiske producenter har op gennem 90’erne satset på, at det ville være ”godt nok”, at producere effektive motorer med bedre brændstofudnyttelse. Men de har undervurderet klimadebatten om CO-udslip og sundhedsskadelige partikler.
- Derfor har Japan vist vejen de seneste ti år – blandt andet forventer Toyota, at hver anden solgt bil vil være en hybridbil. Der vil dog gå ti år, inden det for alvor slår igennem i Europa, vurderer Claus A. Petersen.
El-vognenHeller ikke det miljøbevidste Danmark er med på el-vognen. Her forbindes el-biler især med 80’ernes fiaskoer Ellert eller Kew.
- Men det er helt forkert – faktisk har Formel 1 også planer om at gøre brug af hybrid-teknikken, og når det bliver tilfældet, vil teknikken opnå en bred anerkendelse i offentligheden, siger Claus A. Petersen, der også peger på, at politikerne herhjemme med et andet afgiftssystem kunne fremme hybridbiler og dermed miljøet.
FactsPower moduler
Populært sagt er power-moduler interessant dér, hvor ting drejer rundt. Power-moduler bruges i såvel biler som til industrielle behov, hvor der er brug for en variabel hastighedsregulering – for eksempel i forbindelse med vindmøller og solarcelle energi.
Power-moduler erstatter tidligere rem-drevne eller hydrauliske systemer. For eksempel i forbindelse med bilens servo-styring, hvor der i forhold til tidligere kan spares op mod 5 procent brændstof ved elektronisk power-styring. Tilmed er power-moduler langt mindre og kan lettere indbygges i et tætpakket motorrum end en pumpe.
Andre anvendelsesområder er moduler til hybridbiler, der veksler mellem at køre på strøm og brændstof, samt power-managementsystemer, der sikrer, at der altid er strømforsyning på bilen til kritisk forbrug (lys, bremser, blink mm) - det er ikke nogen selvfølge i dag, hvor der er stadig flere elektriske installationer i moderne biler, som dræner batteriet for strøm.
Danfoss Silicon Power vokser med fuld kraftSexy: Vi har alt, hvad unge mennesker kan forlange af en spændende arbejdsplads – men branchen er ukendt, siger Danfoss-direktør.
Danfoss Silicon Power blev etableret i 1998 og flyttede i 2000 til Slesvig med 20 medarbejdere. I dag er der 170 ansatte og inden året er omme, forventer Danfoss-virksomheden at beskæftige 200 medarbejdere – med en omsætning på over 300 millioner kroner. Og væksten fortsætter med efterspørgslen efter millioner af power-moduler:
- Vi har fordoblet medarbejderstaben i år, og vi bliver 400-500 medarbejdere her i løbet af få år, siger Claus A. Petersen, der har været direktør for Danfoss Silicon Power siden grundlæggelsen i 1998.
Det vil kræve en udvidelse af fabrikken, og det er der også plads til på den nuværende placering i Slesvig, hvor Danfoss-selskabet råder over 4500 kvadratmeter under tag på den 40.000 kvadratmeter stor grund.
I Sydslesvig er der god adgang til arbejdskraft, men Claus A. Petersen er også besørget for tilgangen af højt kvalificerede medarbejdere til de videnstunge udfordringer.
- Vi har alt, hvad unge mennesker kan forlange af en spændende arbejdsplads: tilknytning til automobilindustrien og Formel 1 samt muligheden for at ”redde verden” gennem miljørigtig teknologi. Men power-modul-branchen er stort set ukendt, siger Claus A. Petersen.
Branchen har i europæisk sammenhæng igangsat et rekrutteringsarbejde, for at få unge med ”benzin i blodet” til at interessere sig for power-moduler.
- Vi skal allerede begynde i skolerne, hvor vi skal gør de unge interesseret i faget, siger Claus A. Petersen.