Det begynder så småt - en enkelt lille vognmand her, et flyselskab der. I hele verden mærkes de stigende energipriser, og det begynder at gøre ondt. Rigtigt ondt.
Af Gwyn Nissen
Transportvirksomhederne gør klogt i at lave indeksregulerede kontrakter, så de kan sende prisen videre til transportkøber og i sidste ende til forbrugerne. Men ikke alle har den slags aftaler, og de er særligt udsatte i disse måneder.
Der synes nemlig ikke at være lys for enden af tunnelen, i form af billigere diesel i den kommende tid. Tvært i mod, så kaster transportbranchen allerede blikket et halvt år frem, hvor en ny prisstigning truer. Denne gang er det ikke olie-sheikerne og spekulanter, der drejer ubarmhjertigt på prisskruen, men såmænd de danske politikere.
De har aftalt, at dieselafgiften – der i forvejen er blandt de højeste i EU – skal have endnu et nøk opad: 11 øre til årsskiftet og fem øre hvert af de efterfølgende år.
Drop det.
For det første bliver danske transportører ringere stillet end deres udenlandske konkurrenter, og for det andet havner regningen i sidste ende hos den almindelige dansker.
Et tredje argument er, at statskassen allerede skovler penge ind på de høje brændstofpriser. Hver gang oliepriserne stiger, tager Danmark 25 procent ekstra i form af moms.
I forhold til samme tid i fjor tjener statskassen således 60 øre ekstra pr. liter diesel. Ved et årligt salg på 2,7 milliarder liter autodiesel giver det alene en merfortjeneste på 1,6 milliarder kroner.
Det er ganske vist penge, der kommer alle danskere til gode. Men det er også penge, der trækkes op af den lille vognmands lommer, og som han risikerer at knække halsen på.
Vi lever i en konkurrenceverden, hvor den slags sker. Hvor de, der har sikret sig overlever, mens andre må bukke under.
Men politikerne behøver ikke levere dødsstødet i form af endnu højere afgifter. Ved at parkere afgiftsforhøjelsen vil politikerne samtidig kunne sende det signal, at de har forstået budskabet om, at det er transportsektoren, der får samfundet til at køre – i bogstaveligste forstand.