Ekspropriation: Borgerrepræsentationen vedtog tung trafikzone trods løftet pegefinger fra Justitsministeriet.
Af Lars Lassen
Københavns Kommune er klar til at indføre en såkaldt tung trafikzone fra februar næste år efter et flertal i Borgerpræsentationen vedtog planen, der vil forbyde alle lastvogne over 18 tons totalvægt i indre by. Det skete selv om justitsminister Lene Espersen dagen inden i et svar til Folketinget trafikudvalg fremhævede, at Købehavns Kommune ikke havde hjemmel til ekspropriation.
Netop Grundlovens bestemmelser om ekspropriation kostede for få år siden Københavns Kommunes oprindelige planer om en miljøzone livet, da justitsministeriet ikke kunne godkende oplægget fra daværende miljø- og teknikborgmester Søren Pind (V).
- Justitsministeriets svar er klart en løftet pegefinger, der gør kommunen opmærksom på, at der ikke er hjemmel til ekspropriation i Færdselsloven, siger juridisk konsulent John Roy Vesterholm, Dansk Transport & Logistik.
Det var socialdemokraten Magnus Heunicke, der havde bedt justitsminister Lene Espersen redegøre for lovligheden af Københavns Kommunes tunge trafikzone.
Lene Espersens afviser i sit ministersvar – i hvert fald i første omgang – at tage stilling til lovligheden, men konstaterer blot, at det er Københavns Kommunes ansvar, at sørge for at en tung trafikzone er lovlig.
Ministeren oplyser, at kommunen efter Færdselslovens § 93 har hjemmel til at indføre særlige trafikbestemmelser – blot politiet kan godkende tiltaget.
- Justitsministeriet kunne sådan set godt have stoppet svaret der. Når man bevidst vælger at henvise til ekspropriationsreglerne i Grundloven, så er det efter min mening en tydelig henvisning til det oprindelige miljøzoneforslag, der blev underkendt på den konto, vurderer John Roy Vesterholm.
DialogDansk Transport & Logistik har ikke kastet håndklædet i ringen, trods vedtagelsen af den tunge trafikzone. Vognmandsorganisationen har reageret med en opfordring til bedre dialog.
- Vi vil helst i dialog med kommunen, for at se hvilke muligheder der er, for reelt at forbedre trafiksikkerheden. Forslaget i dets nuværende form vil ikke forbedre trafiksikkerheden, da godsmængden er den samme og det vil betyde flere lastbiler. Hvis kommunen gennemfører 18 tons zonen som det foreligger nu, så vil vi overveje at klage til Tilsynsmyndigheden. De vil så foretage en vurdering af lovligheden og her vil de typisk høre Justitsministeriet. Her vil ministeriet ikke kunne undslå sig for at svare mere konkret, siger John Roy Vesterholm
At Grundlovens krav om, at ekspropriation kun kan ske ved lov, har reel betydning i spørgsmålet om en tung trafikzone, ses i de dispensationsregler, der gælder for den kommende miljøzone i Københavns Kommune. Her er der kun to undtagelsesbestemmelser, der udgør et nåleøje for lastvogne, der ikke opfylder kravene for at køre i den kommende miljøzone. Et nåleøje, som kun ganske få vognmænd hidtil har forsøgt at slippe igennem ifølge Miljøstyrelsen, hvor man behandler ansøgninger om dispensationen.
Her oplyser civilingeniør Christian L. Fogh, at man til dato har modtaget omkring 30 ansøgninger om dispensation for miljøzone reglerne, som man nu er i gang med at behandle.
- Vi har allerede truffet afgørelse og givet henholdsvis tilsagn og afslag for en del af ansøgningerne. Men der er indtil videre kun truffet afgørelse i sager, hvor særlige forhold gør sig gældende. De ansøgninger om dispensation, hvor ekspropriationsproblematikken er anført, er endnu ikke færdigbehandlet, fortæller Christian L. Fogh.
Der kan gives dispensation, hvis der er særlige forhold, der taler for det. Vurderer Miljøstyrelsen, at der er tale om ekspropriation, så har virksomheden krav på dispensation for miljøzonereglerne.
Christian L. Fogh ønsker ikke at vurdere i hvilket omfang, der kan drages paralleller mellem miljøzonen og en eventuel tung trafikzone, når det gælder ekspropriation.
- Vi er kun lige startet på at fastlægge en praksis i det her spørgsmål. Et eksempel på en ekspropriation kunne være en virksomhed med kun en bil, der har domicil i miljøzonen. Men det afhænger af en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde, siger Christian L. Fogh.