Folketingets finansudvalg vil have transportminister Carina Christensen til at give et overblik over, hvor mange penge, der er på spil.
Levering af 83 togsæt fra den italienske fabrik Ansaldobreda til DSB er flere år forsinket, og DSB er klar med et retsligt efterspil mod den italienske producent. Men efter at have set tv-billederne fra oplagrede, ”nye” tog i Italien, frygter politikere herhjemme ekstra-regninger for at få IC4-togene på skinnerne.
- Ud over de refusioner, som vi får på grund af for sen levering, er der en masse udgifter til ekstra materiel, som er blevet lejet, og manglende indtægter som følge af, at togene ikke er leveret, siger SF's medlem af finansudvalget Jesper Petersen.
- Lejeindtægterne er let at gøre op, men hvad har DSB helt præcist mistet af indtægter ved ikke at have de tog? Hvad er det egentlig, som DSB har ude at svømme, som vi eventuelt skal i en retssag med Ansaldobreda om for at få tilbage?