Schmitz Cargobull vil i fremtiden teste påhængskøretøjer ligesom bilindustrien gør med bilerne.
Af Finn Bjerremand
Verdens største producent af trailere og påhængskøretøjer, Schmitz Cargobull, har netop taget et helt nyt testcenter i brug. Det nye testcenter, der er tilknyttet produktionsanlægget i Altenberge ved Münster, er det eneste af sin art og findes ikke mage til hos andre trailerproducenter.
Dyrere brændstof, kravet om lettere køretøjer og større lasteevne, samt kravene om bedre trafiksikkerhed gør, at det er en naturlig udvikling, at fremtidens påhængskøretøjer udsættes for moderne testapparatur. Dermed kommer Schmitz Cargobull på niveau med lastbilproducenterne og automobilindustrien.
Det er ikke småpenge den store trailerkoncern bogstaveligt talt har lagt i jorden, for fundamentet er gravet dybt ned i jorden i det meste af testcenteret. Betonfundamentet til vejsimulatoren vejer alene 750 ton og er luftaffjedret, for ikke at gøre skade på omgivende bygninger. Når der f.eks. testes et 60 ton tungt køretøj, giver det voldsomme vibrationer.
Det nye testcenter beskæftiger 18 medarbejdere og omfatter en 12 meter høj hal på 2800 kvadratmeter.
Investeringer
I alt har Schmitz Cargobull investeret i omegnen af 210 mio. euro - cirka halvanden milliard danske kroner) - i forskning og udvikling i det sidste års tid.
Ud af de cirka 70 millioner danske kroner som selve testcenteret har kostet, er 22,5 millioner kroner alene gået til anskaffelse af måleudstyr og testapparatur.
Testmulighederne er mange. Der kan laves simulatortests, hvor Schmitz tester på veje af forskellige beskaffenhed, komponenttests, bremseprøvetests og opbygningstests.
Schmitz Cargobull har også mulighed, for at teste aksler for deres holdbarhed. På centeret kan trailere påvirkes fysisk, så man simulerer flere års kørsel på dårlige veje med høj belastning, og i løbet af blot seks uger er det muligt at lave en test af en trailer som svarer til en million kilometers kørsel ude i det virkelige liv.
- Med ibrugtagningen af det nye testcenter har vi sat en ny målestok for trailerbranchen, siger adm. direktør Bernd Hoffmann, der takket være centeret forventer et fortsat stigende kvalitetsniveauet i fremtiden.
Schmitz Cargobull kører i højeste gearSchmitz Cargobull har i regnskabsåret 2007/08 udbygget sin førerpositionen på markedet. Produktionen af køretøjer steg med ca. 30 procent til mere end 66.500 enheder. Omsætningen voksede fra cirka 12 til 16 mia. kroner og koncernen har som det næste mål, at nå et årligt produktionstal på 100.000 køretøjer og en omsætning omkring tre milliarder euro – eller omregnet 22,5 mia. kroner.
Set over en fireårig periode har Schmitz Cargobull mere end fordoblet produktionstallet. Antallet af medarbejdere er i perioden steget fra 3600 til 5866.
Koncernen har i dag et netværk med 850 partnere, som kan servicere og reparere Ferroplast kølekasser og Cargobull Finance er nu repræsenteret i 18 lande i Europa.
Schmitz Cargobull har 38 procent af markedet for gardintrailere i Tyskland og 25 procent i Europa. På markedet for tippeladstrailere er tallene 36 procent i Tyskland og 13 procent i hele Europa.
Containerchassiser 22 procent i Tyskland og ni procent i Europa, boks-/køletrailere 80 procent i Tyskland og 43 procent i Europa.