New Shell Diesel lanceres dog ikke i Danmark lige med det samme.
Af Finn Bjerremand
Shell stod for brændstofforsyningen, da Mercedes kørte rekorden hjem på Nardo-banen. Shell i Tyskland havde ganske enkelte sendt en olietankvogn til Syditalien med selskabets nye dieselbrændstof New Shell Diesel.
Det nye brændstof, der ifølge produktchef Veronika Markwardt fra Shell i Hamborg, er mere drøjt, er nu lanceret i Østrig, Tyskland, Holland, Storbritannien og Tyrkiet.
I følge Shells teknikere kan det nye brændstof modvirke, at motorerne får et større brændstofforbrug i takt med at motoren slides, reducere partikel-udslippet, give mindre korrosion i brændstofanlægget, reducere vedligeholdelsesomkostningerne og sikre et lavere brændstofforbrug på helt op til 3 procent.
Der er for nærværende ikke planer om at indføre New Shell Diesel i stedet for Shell Diesel Extra i Danmark.
- Vores nuværende Shell Diesel Extra er designet til at hjælpe med at holde indsprøjtningsdyser rene og således sikre den bedst mulige forbrænding og udnyttelse at brændstoffet, desuden er der skumdæmper i for at lette tankning og antirust additiver for at beskytte motoren, siger produktchef Per Ollikainen hos Dansk Shell A/S.