DI Transport satte fokus på den globale opvarmning og transportens rolle.
Af Lars Lassen
Drivhuseffekten var bogstaveligt talt mærkbar, da det nye branchefællesskab for transport under Dansk Industri afholdt sin første årsdag efter konstitueringen af bestyrelsen. Glaspyramiden i Industriens Hus, der dannede rammen om årsdagen, sørgede for at den skarpe sommersol blev omsat til et mere end lunt indeklima.
Netop klimaet spillede hovedrollen på DI Transports årsdag.
- Vi har valgt at sætte fokus på klimaet på DI Transports første årsdag. Transporten er endnu ikke omfattet af krav til reduktion af CO2-udledningen. Men vi ved at EU-Kommissionen er på vej til at inddrage luftfarten fra 2013. Det er kun et spørgsmål om tid før vejtransporten bliver omfattet. Derfor vil vi gerne høre bud på, hvordan kravene kommer til at se ud og hvordan vi opfylder dem, sagde den nyvalgte formand for DI Transport Joan Hansen.
Afgørende mobilitetAdm. direktør Hans Skov, Dansk Industri, hilste det nye branchefællesskab velkommen. DI Transport er det 8. af slagsen under DI.
- DI Transport giver ikke kun virksomhederne i transportbranchen en fælles platform, hvor de kan pleje deres interesser. Branchefællesskabet kan også trække på erfaringer og ekspertise fra andre sektorer i dansk erhvervsliv. Det vil både styrke transporterhvervet, men også almene erhvervsinteresser, fordi man i fællesskab kan finde sammen om interesser på tværs af traditionelle brancheskel, sagde Hans Skov Christensen.
Han understregede at mobilitet er en afgørende forudsætning for vækst.
- Høj mobilitet er en basisforudsætning for hele vores samfundsøkonomi. Derfor er det afgørende, at man vælger kloge løsninger, når det gælder om at sænke CO2-udledningen. Det vil være dumt at begrænse mobiliteten, sagde Hans Skov Christensen.
Ingen mirakelkureTrafikforskeren Henrik Gudmundsson fra DTU Transport, fastslår at den globale opvarmning er en realitet.
- Den globale middeltemperatur er steget med 0,75 grader i de sidste 100 år. Vandstanden er steget med 17 centimeter i det 20. århundrede. Og der er bred enighed blandt eksperterne om, at det er overvejende sandsynligt at den primære årsag til stigningen er menneskeskabt, sagde Henrik Gudmundsson.
Han påpegede, at en stabilisering af CO2-indholdet i atmosfæren tager tid og det bliver dyrt at nå mærkbare resultater.
- Hvis vi ønsker at stabilisere CO2-indholdet i atmosfæren på et lavt niveau – altså et niveau, der ligger tæt på den nuværende – så skal vi formentlig reducere den nuværende udledning med 60-80 procent, sagde Henrik Gudmundsson.
DTU-forskeren advarede mod for stor tiltro til transportens muligheder for at reducere CO2-udledningen.
- Flytning af person- og godstransport fra vej til andre og mere energieffektive transportformer er godt, men det er kun realistisk i begrænset omfang, fordi væksten i transporten først og fremmest finder sted på vejene. Persontransporten forventes fordoblet fra 2000-2050. I samme periode forventes godstransporten at stige med 130 procent, sagde Henrik Gudmundsson og påpegede, at den politiske målsætning om at afkoble sammenhængen mellem økonomisk vækst og transport fra topmødet i Gøteborg i 2001 stort set har været resultatløs.
Henrik Gudmundsson påpegede også, at de teknologiske løsninger, der er på vej for at reducere CO2-udledningen har begrænset effekt. Skønsmæssigt vil en effektivisering af transportsystemer på 50 procent kun resultere i en CO2-reduktion på 16 procent. Biobrændstof forventes at kunne udgøre 13 procent af brændstofforbruget i 2050. Det vil give en CO2 besparelse på seks procent. Brint og brændselsceller vil i 2050 højst kunne nedsætte CO2-udledningen med fire procent.
- Olieprisen er naturligvis en ’dark horse’, der gør det svært at spå om udviklingen. Men det bliver både svært og dyrt, at sænke CO2-udledningen fra transporten, sluttede Henrik Gudmundsson.
Ingen fribilletFormanden for det økologiske råd Christian Ege mener, at transporten hidtil har trukket frinummer i klimaspørgsmålet.
- Men det varer ikke ved. Andre sektorer kan ikke løse problemet alene. Derfor må transportsektoren også inddrages og jo før transportsektoren selv tager et medansvar jo bedre. Det vil både gavne miljøet og branchen selv, sagde Christian Ege og fastslog, at der ikke udstedes fribilletter i klimaspørgsmålet.
- I vores nabolande ser vi allerede eksempler på, at transportvirksomheder aktivt søger at begrænse deres CO2-udledning. Men der er mig bekendt ingen eksempler på, at danske vognmænd har vist interesse for at gå forrest. En virksomhed som DSV har ytret gode hensigter, men man har ikke opsat konkrete mål. Det burde være muligt, sagde Christian Ege.
Det – i vognmandskredse provokerende indlæg – fik mange kommentarer med på vejen.
Et gennemgående tema i de mange indlæg var, at transportbranchen – og i sidste ende samfundet – er bedst tjent med metodefrihed. Politikere og myndigheder skal ikke bestemme, hvordan transportbranchen skal opfylde klimamålsætningen. Der skal kun opstilles overordnede mål – så skal branchen nok selv finde den bedste og mest effektive løsning helt af sig selv.
FaktaUdledning
Transporten tegner sig for op mod en fjerdedel af den menneskeskabte CO2-udledning. Globalt kommer to tredjedele af transportens CO2-emmission fra vejtransporten. I dansk national transport kommer hele 93 procent af transportsektorens CO2-udledning fra vejtransport.