Miljøzoner i Europa presser vognmænd til at montere filtre på ældre lastvogne og busser.
Af Finn Bjerremand
Transporterhvervet er ramt af miljøtrenden lige nu – et forhold som specielt vognmænd, der kommer i større europæiske byer som København, London, Berlin, Hannover, Stockholm m.fl. kan mærke.
Der er endnu danske vognmænd og lastbilejere, som har den holdning, at det ikke er noget, som rammer dem. Men uanset om man kan lide det eller ej, så rykker det hurtigt tættere på.
I København og på Frederiksberg træder loven om miljøzoner i kraft i sensommeren 2008, Aalborg følger efter den 1. februar 2009, mens Odense og Århus forventes, at vedtage miljøzoner i nærmeste fremtid.
Forretningsområdet for vognmænd med ældre lastbiler og busser indskrænkes således kraftigt i løbet af de næste par år, hvis ikke de opfylder miljøkravene.
Derfor er løsningen for mange vognmænd, at få monteret et filter, som kan forlænge lastvognens miljømæssige levetid.
Nødvendig investeringSilkeborg Flytteforretning har netop fået monteret partikelfiltre af typen Scan Filter Systems på otte af firmaets lastvogne.
- Vi har valget enten at tage vognene ud af drift og undlade at køre på destinationer, hvor miljøzonerne er trådt i kraft, eller montere filter, siger flyttemand Peter Svendsen.
Trans Inform var med ved montagen af det første filter på en Volvo FH med en Euro 2 motor. Ved at montere dette nye filter, der er et dansk udviklet partikelfilter, kan vognene nu fortsætte med at køre ind i byer med miljøzoner frem til 2012.
Monteringen er foretaget af Hoffmann Erhvervsbiler i Silkeborg, der har specialiseret sig i at montere denne type filtre – både på værkstedet og ude hos vognmændene.
- Vi har talt med mange vognmænd, som er overraskede over, at de nye miljøzoner berører deres forretning og konkurrenceevne. Det betyder jo meget for konkurrenceevnen at være ”miljø-rigtig” i dag – derfor er interessen i branchen selvfølgelig stigende, siger indehaver Jesper Hoffmann
Hver motor sit filterScan-Filter Systems partikelfiltersæt, der er udviklet specielt til hvert lastvognsfabrikat, er et passivt emissionskontrolsystem.
Partikelfiltersættet består af et SiC baseret partikelfilter, monteret med en filtertilgang, et partikelfilter og en lyddæmper. Ved at anvende denne metode er det muligt, at fremstille et kompakt system med meget høj driftssikkerhed og lavt modtryk.
Systemet erstatter den originalmonterede lyddæmper uden nogen form for modifikationer på køretøjet i øvrigt
Dosering af det additiv, der skal tilsættes, samt overvågning af systemet i sin helhed foretages af en elektronisk styreenhed. For at sikre, at systemet virker som det skal og så chaufføren kan følge driften, er der indbygget en datalogger-funktion.
FaktaGodkendt
Scan-Filter Systems er principgodkendt af Færdselsstyrelsen og Teknologisk Institut.
Skal man have den fulde udnyttelse af godkendelsen, bør man sørge for, at få det påført ved syn og få et grønt miljømærke, som giver adgang til de kommende miljøzoner.
Miljøstyrelsen har etableret en tilskudsordning, så der kan søges tilskud til montering af partikelfilter på lastbiler med en tilladt totalvægt på mere end 3500 kg.
Tilskuddet udgør 30 procent af prisen på partikelfilteret inkl. montering (ekskl. moms) - dog højst 15.000 kroner pr. bil. Der er tale om en begrænset puljeordning, hvor tilskud ydes efter først-til-mølle-princippet, indtil midlerne er opbrugt.
Tilskuddet skal søges før montering af partikelfilteret påbegyndes.