23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

VBG øger forspring med verdensnyhed

Den fuldautomatiske påhængsvognskobling introduceres til markedet i efteråret 2008.

Den fuldautomatiske påhængsvognskobling introduceres til markedet i efteråret 2008.





Af Finn Bjerremand

Fire år efter at den svenske koblingskoncern VBG for første gang viste en fremtidsversion af en ny påhængsvognskobling, oprandt dagen, hvor den nye kobling blev lanceret som helt almindeligt udstyr, der snart kan købes.

VBG har altid været i front, når det gælder tilkoblingsanordninger. Koncernen var første med 57 mm bolten, der i øvrigt opstod lidt ved en tilfældighed: Fabrikant Herman Krefting, der etablerede VBG i Vänersborg for 57 år siden, købte et stykke stål på 60 mm og da han havde forarbejdet det, var målet nede på 57 mm. Lige siden har det været standard for de kraftige påhængsvognskoblinger i Europa.

Med introduktionen af Multi-funktions-koblingen(MFC) overgår VBG alt, hvad der tidligere har været på markedet indenfor koblinger og dermed distancerer VBG sig yderligere i forhold til konkurrenterne.

MFC-koblingen må betegnes som enhver chaufførs drøm. Den betjenes ganske enkelt inde fra førerhuset og chaufføren behøver ikke at stå ud af førerhuset, for at koble fra eller til.

Det øger blandt andet chauffør-sikkerheden. F.eks. kan det ved vejarbejde ofte være med livet som indsats, at gå ved siden af en lastvogn.

Sådan virker det

Inde i førerhuset indsættes der et panel i radiostørrelse, som passer ind i de fleste moderne lastvognes instrumentbræt. Fra dette panel styres hele tilkoblingsproceduren. Selve styringen af trækstangen, sker ved hjælp af ultrasensorer. Det er således ikke nødvendigt at investere i et bakkamera, for at være sikker på at ”ramme rigtigt”.

Hvor trækøjet tidligere sad på trækstangen, er der i stedet en stor trekant. Den går ind i påhængsvognstrækket. Når den er helt på plads, går der to kiler ned og herefter kan påhængsvognen ikke løsne sig, før kilerne løftes igen.

Når der er koblet til og lampen på displayet lyser grønt er alt klart og vognen kan køre. For at undgå problemer med krybestrøm, har VBG valgt at anvende 48 volt til aktivering af koblingsfunktionen.

Både el- og luftforbindelser er integrerede i koblingen og det hele sker automatisk i en og samme arbejdsgang.

Fri for snavs

Selve koblingshovedet på forvognen er udstyret med et låg, der automatisk lukker efter seks sekunder, når der er koblet fra. Derved undgår man at få snavs, sne og is ind i koblingshovedet.

Hydrauliske forbindelser til kran og tippelad er det endnu ikke muligt at få integreret i MFC-koblingen, men VBG forventer en teknisk løsning inden for den nærmeste fremtid.

Ligeledes arbejdes der på, at konstruere et støtteben til kærrer (og dermed også dollyer til modulvogntog), som fungerer sammen med påhængsvognskoblingen og som medfører, at en kærre kan kobles til eller fra, uden at chaufføren behøver at forlade sin plads bag rattet.

Kobling sparer tid

Tid er en vigtig faktor i transportbranchen og med en MFC-kobling kan en chauffør ifølge VBG-teknikerne spare op mod halvanden time hver dag. Det har en test hos en svenske vognmænd vist.

På komfortsiden fremhæves det, at den nye kobling ikke giver de generende skubbebevægelser, som chauffører kun kender alt for godt. Med den præcise sammenkobling, fungerer hele vogntoget som en enhed.

Et faktum, som vognmand Conny Jacobsen, der er en af feltprøvevognmændene kunne bekræfte ved lanceringen i Vänersborg.

Conny Jacobsen fortæller til Trans Informs udsendte medarbejder, at han har fået sat den nye MFC-kobling på begge sine lastvogne, fordi han har flere påhængsvogne. Erfaringerne har været så gode, at han har valgt MFC til alle køretøjer, og dermed også undgår problemer med sammenkobling af de forskellige køretøjer i hans vognpark.

Fakta

MFC på vej

Foreløbig er det kun Scanias P-, R- og T-versioner, Mercedes Actros samt Volvos FM- og FH-serier og MANs TGA-serie, der kan udstyres med VBG’s nye påhængsvognskobling.

Den lanceres i Sverige til september, i Danmark til oktober og endelig vil MFC kunne købes i Norge i november. Finland samt en del lande i Europa følger i løbet af 2009, hvor der også vil ske tilpasning til flere lastvognsversioner af mærkerne DAF, Renault, Sisu og Iveco.

Den officielle lancering sker på både Transport 2008 Elmia i Jönköping og på IAA i Hannover til september.

VBG Group

VBG Group har omkring 430 ansatte og omsatte 2007 for 1,3 milliarder svenske kroner. Gruppen omfatter produktnavnene Ringfeder, VBG, Armton, Onspot, Edscha samt Sesam, som står for blandt andet automatiske snekæder, stolper til lad, rulletag til gardintrailere, bagkofangere, underkørselsværn, reflekser, påhængsvognskoblinger og sættevognsskamler m.v.

Fakta

VBG-koblinger

1951 første manuelle påhængsvognskobling med 57 mm bolt

1955 første automatiske påhængsvognskobling

1965 påhængsvognskoblingen blev udstyret med gummipuder

1971 kærrekobling med gummidæmpere

1984 første påhængsvognskobling med luftservo

1993 luftservoen indbygget i kompakt enhed

1998 den roterende koblingsbolt indføres

2006 nyt modulart program med store valgmuligheder

2008 MFC all in one indføres

BREAKING
{{ article.headline }}
0.093