Det er for sent – og for dyrt – at sikre dieselprisen nu, vurderer Jens Erik Hansen. Indekserede kørselskontrakter er eneste farbare vej.
Af Gwyn Nissen
Der er de heldige – eller skulle vi sige dygtige – som enten har sikret sig en fast dieselprisaftale eller har lavet indekserede kørselskontrakter. Og så er der de vognmænd, der bare betaler prisen, hver gang dieselolien stiger.
- Heldigvis er der rigtig mange vognmænd, der i dag har kørselskontrakter med en klausul, om at regulere prisen op eller ned - alt efter hvad dieselen koster, siger Jens Erik Hansen fra firmaet Oliemæglerne.
Hvis ikke, så er det på tide.
- Det kan godt være svært at komme igennem med overfor nogle transportkøbere. Men omvendt, hvorfor skulle en transportkøber ikke acceptere en stigning, hvis han kan sende udgiften videre. Det kan de fleste godt se nødvendigheden af i denne tid, siger Jens Erik Hansen.
Branchen flyder lige nu med historier om vognmænd, der ”tjener” penge på at have lavet fastprisaftaler med olieselskaberne. De betaler en forholdsvis lav pris, mens dieselen næsten dag for dag ryger i vejret. Men aftalerne stopper jo på et tidspunkt.
- Og lige nu kan det efter min vurdering ikke betale sig at lave nye fastprisaftaler – selv om det måske er fristende. Præmien for en fastprisaftale er alt for høj lige nu siger Jens Erik Hansen.
Olieselskaberne er lige så usikre på de fremtidige dieselpriser som resten af markedet – og de frygter prisernes himmelflugt.
- Det betyder, at det risikotillæg, som vognmanden skal betale for nye aftaler, sættes tilsvarende højt. Vi har lige forespurgt på en aftale, og den ville have kostet 500 kroner ekstra pr. kubikmeter – så er det ikke længere attraktivt, siger Jens Erik Hansen.
Med mindre man er super-pessimist?
- Ingen kan gætte sig til, hvor vi ender henne. Men jeg ville slå koldt vand i blodet og i stedet få en aftale med transportkøber, siger Jens Erik Hansen.