Hverken 2. generations biodiesel, el- og brint er patentløsningen på CO2-ligningen.
Af Lars Lassen
CO2-problemet udgør den største akilleshæl ved de konventionelle forbrændingsmotorer. Her er såkaldt biologiske alternativer til de fossile brændselskilder afgørende for et CO2-neutralt brændstofforbrug.
Men det er ikke uproblematisk at omdanne biomasse – eller populært sagt: at komme mad i tanken.
Det fortæller Svend Lykkemark (foto) fra olieselskabet OK a.m.b.a. om olieselskabets samarbejde med DAKA, om at omdanne slagteriaffald til dieselolie under overskriften ’Waste 2 Value’.
- Vi løser så at sige to problemer på en gang. Vi løser et affaldsproblem og et energiproblem, fortalte Svend Lykkemark.
DAKA og OK leverer allerede mindre mængder biodiesel til en lille håndfuld danske forsøg.
- Det er imidlertid ikke uden problemer at omdanne animalsk affald til brændsel – blandt andet rent logistisk Der er eksempelvis problemer med bakterier. Det kan vi forholdsvis let håndtere selv og på tankstationerne. Men det er vanskeligere ude hos de vognmænd, der har egne tankanlæg stående. Men biodiesel fra slagteriaffald er ikke hele løsningen – det kan højst være et bidrag, fordi der kun er en begrænset mængde affald. Det nytter ikke noget at avle flere grissebasser for at producere diesel, fordi det vil koste mere CO2 end det sparer, sagde Svend Lykkemark.