23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Tyndt grundlag for tung trafikzone

Borgerrepræsentationen i Københavns Kommune vendte det døve øre til skarp kritik fra vognmænd og cyklister, da de vedtog 18-tons zone

Borgerrepræsentationen i Københavns Kommune vendte det døve øre til skarp kritik fra vognmænd og cyklister, da de vedtog 18-tons zone





Af Lars Lassen

Et flertal i borgerrepræsentationen i København Kommune vedtog 11. juli den omstridte tunge trafikzone, der forbyder lastvogne over 18 tons totalvægt i indre by. Det drastiske indgreb, skal angiveligt forbedre trafiksikkerheden for bløde trafikanter.

Dermed valgte flertallet med overborgmester Ritt Bjerregaard (A) og miljø- og teknikborgmester Klaus Bondam (B) i spidsen, at overhøre den skarpe kritisk af 18-tons zonen fra ikke bare vognmænd, men også trafikforskere og Dansk Cyklistforbund.

Kritikerne mener, at 18-tons grænsen vil øge antallet af lastvogne to til tre gange og dermed vil risikoen for trafikulykker – stik mod hensigten – stige markant.

Den tunge trafikzone skal efter planen træde i kraft allerede i februar 2009.

Gult kort

Socialdemokraten Magnus Heunicke havde bedt justitsminister Lene Espersen redegøre for lovligheden af Københavns Kommunes tunge trafikzone. Ministerens svar er dog tvetydigt.

Det fastslås, at Københavns Kommune har hjemmel i Færdselslovens § 93 til at indføre særlige trafikbestemmelser – blot politiet kan godkende disse. Men ministeren understreger, at de særlige trafikbestemmelser ikke må have karakter af ekspropriation i henhold til Grundloven.

Lene Espersens afviser – i hvert fald i første omgang – at tage stilling til lovligheden: ”Justitsministeriet finder ikke at burde udtale sig om lovligheden af et eventuelt forbud mod lastbiler over 18 tons i Københavns indre by. Dette spørgsmål henhører i første række under Københavns Kommune.”

Derfor måtte Danske Erhverv også nøjes med at kalde ministerens svar et gult kort til Københavns Kommune.

- Det er et gult kort, som ministeriet giver til det politiske flertal i Borgerrepræsentationen, der vil gennemføre forbudszonen. Justitsministeriet slår nemlig fast, at færdselslovens § 92, som kommunen vil tage i anvendelse for at etablere forbudszonen, ikke indeholder hjemmel til ekspropriation. Kommunen må således vurdere, om den påtænkte færdselsregulering kan forenes med Grundlovens § 73, som slår fast, at ekspropriation kun kan ske ifølge lov, sagde chefkonsulent Christoffer Susé, Dansk Erhverv.

Tynde argumenter

Dansk Erhverv og vognmandsorganisationen DTL har sammen med Dansk Byggeri bedt Københavns Kommune dokumentere beslutningsgrundlaget for den tunge trafikzone i en såkaldt begæring om aktindstigt.

- Vi har søgt om aktindsigt i det materiale, som Københavns Kommune har lagt til grund for deres forslag. Kommunens svar viser, at forlaget hviler på et meget spinkelt grundlag. For eksempel har kommunen hverken udarbejdet en ulykkesstatistik for den påtænkte forbudszone eller for kommunen som helhed. Kommunen har heller ikke regnet på effekterne på trafiksikkerheden. Alt i alt tegner der sig et billede af et uhyre tyndt beslutningsgrundlag, og hertil kommer nu Justitsministeriets gule kort, siger Christoffer Susé.

Fakta

Tung zone

Københavns Kommunens miljø- og teknikudvalg har vedtaget at indføre en tung trafikzone fra februar næste år. Zonen skal dog også godkendes af justitsministeriet, før den eventuel bliver en realitet.

Ideen opstod efter flere tragiske højresvingsulykker i København sidste år.

Køreforbud i udlandet

Københavns Kommunes oplæg til en tung trafikzone, hvor man forbyder al kørsel med lastvogne over 18 tons, er formentlig det mest drastiske i hele Europa.

Flere andre europæiske storbyer har indført restriktioner på den tunge trafik. Men her er køreforbuddet afgrænset til bestemte tidsrum i døgnet.

Paris

Der er kørselsforbud for køretøjer over 7,5 tons i den franske hovedstad, men forbuddet gælder kun i kortere tidsrum, typisk i aftentimer, weekend eller i de tidlige morgentimer. Kørselsforbuddet varierer også i forhold til om lastbilen kører ind og ud af Paris.

Paris har desuden indført regler for i hvilket tidsrum lastvogne må laste og læsse biler afhængigt af køretøjets størrelse og miljøklasse.

Lastvogne, der optager et fladeareal over 43 kvadratmeter må slet ikke læsse og laste i Paris, mens køretøjer mellem 29 og 43 kvadratmeter kun må aflæsses og lastes i nattetimerne.

Køretøjer under 29 kvadratmeter har noget friere rammer afhængigt af Euro-standarden. Her må lastvogne med Euro 3-, 4- og 5-motorer laste og losse døgnet rundt.

Der dispenseres dog for de franske regler, eksempelvis hvis der er tale om let fordærvelige fødevarer eller udeleligt gods.

London

Der er kørselsforbud for lastvogne over 18 tons totalvægt i Storlondon på alle hverdage fra klokken 21-07, lørdag tillige fra klokken 13 til 24 og hele søndag.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078