Der kommer en tid, hvor vi skal være færdige med at diskutere køre-hviletidssagen, siger justitsminister Lene Espersen.
Af Gwyn Nissen
Justitsminister Lene Espersen kommer inden sommerferien med et udspil til lempelser i forbindelse med de sanktioner, som vognmænd og chauffører risikerer ved overtrædelser af køre-hviletidsreglerne.
Det bebudede hun efter et møde med branchefolk.
- Mødet forløb rigtig godt. Vi drøftede forskellige ønsker - ikke mindst ønsket, om at se på det psykiske arbejdsmiljø og hvilke lempelser vil betyde, at chauffører og branchen ikke vil være under så voldsomt et pres, siger Lene Espersen.
Vognmænd og chauffører har to gange tidligere fået lempelser i forhold til det oprindelige regel- og sanktionskatalog på køre-hviletidsområdet, som blev indført i 2005.
Hvordan vil du sikre dig, at de lempelser der gives, også er dem, som branchen ønsker? Lene Espersen:Da jeg i sin tid kom med skærpelserne, blev jeg i Folketinget beskyldt for, at sanktionerne var alt for milde og at de ikke ville virke. Efterfølgende har det vist sig, at vognmænd og chauffører føler, at det er overordentligt skrappe sanktioner som vi har vedtaget.
Derfor har jeg også været lydhør - fra reglerne trådte i kraft - i forhold til at justere og lempe reglerne, så de ikke virker urimelige i forhold til dem, der bare passer deres arbejde.
Men der har tilsyneladende stadig været områder, der irriterer vognmændene og som ikke mindst har haft indflydelse på chaufførernes psykiske arbejdsmiljø – især de områder, hvor chaufførerne har risikeret en frakendelse af deres kørekort, selv om det var ting, der ikke vedrørte trafiksikkerheden.
Når vi lemper reglerne for tredje gang, er det vigtigt, at det ikke går udover politiets muligheder for at sikre, at reglerne bliver overholdt. Men vi skal stadig kunne ramme de brådne kar i branchen – uden at det går udover de andre.
Set i bakspejlet: Kunne de tre års tovtrækkerier med transportbranchen have været undgået? Lene Espersen:Det er svært at sige, om vi kunne have forudset nogle af disse ting på forhånd. Derfor har jeg været glad for dialogen med branchen. Det har været en god måde at gøre det på, at de er kommet med konkrete eksempler.
Jeg håber også, at vi kan undgå nogle af de vandrehistorier og myter, der er opstået i kølvandet på stramningerne. Der har været nogle historier fremme, som ikke holdt vand. Den slags er med til at gøre det mere surt og værre, end det i virkeligheden er.
Nu løber jeg reglerne igennem med mine embedsmænd, og så kommer jeg med et udspil til Folketinget og transportbranchen, som meget målrettet går på chaufførernes arbejdsmiljø.
Stiller du krav til branchen i forbindelse med de nye lempelser?Lene Espersen:Jeg synes, at branchen – lige fra fagbevægelsen til vognmændene – har bakket loyalt op om de ting, vi har været enige om. Det forventer jeg de bliver ved med.
Og så kommer der også en tid, hvor vi skal være færdige med at diskutere sagen, så vi ikke skal ud i en fjerde gang. Vi kan ikke blive ved med at diskutere sagen.
---------------------------------------------------
Det siger branchen efter minister-mødetFra de deltagende branchefolk, var der udbredt tilfredshed efter mødet med justitsminister Lene Espersen.
- Ministeren har kigget på chaufførernes psykiske arbejdsmiljø, og det er netop reglen om at seks små fejl kan koste kørekortet, som har redet os som en mare, siger chauffør Birger Vinstrup fra IA Gruppen.
Advokat Jacob Forman, der har kørt en række sager for IA Gruppen chauffører, der i de seneste tre år er kommet i klemme efter stramningerne af køre hviletidsreglerne siger, at det er på høje tid, at justitsministeren ser på sagen:
- Jeg har sager i går, i dag og i morgen, hvor folk risikerer at miste deres kørekort. Vi vinder ganske vist mange af dem, fordi vi kan dokumentere, hvordan kørslen er forgået. Men vi skal derhen, hvor retssagerne er unødvendige, siger Forman.
Christian Jensen fra Frie Danske Lastbilvognmænd gav udtryk, for at branchen mødte en lydhør minister.
- Vi kunne have mødt en minister, der havde smækket døren i og sagt, at der ikke var noget at komme efter. Men det gjorde vi ikke, siger Jensen.
Direktør i Dansk Transport og Logistik, Erik Østergaard, tror, at det er branchens samlede indsats overfor ministeren, der får justitsministeren til at give lempelser.
- Alle har bidraget med en række konkrete, urimelige sager og det tror jeg, har gjort indtryk på hende, siger Østergaard. Vi har fået nødvendige lempelser to gange og nu mangler vi den sidste knast.
Også direktør Michael Svane fra DI Transport er optimistisk:
- Jeg tror, at ministeren er meget opmærksom på, at det her handler om at differentiere mellem små og grove overtrædelser samt at chauffører ikke skal kunne miste kørekortet på grund af betjeningsfejl, siger Michael Svane.
DI Transport og 3F lancerede desuden et forslag om, at chauffører, der laver betjeningsfejl i forbindelse med kontrolapparatet, skal tilbydes vejledning og uddannelse først, i stedet for at risikere straf.
Mogens Therkelsen, formand for International Transport Danmark er ”særdeles glad” på medlemmernes og branchens vegne.
- Erhvervet har længe vist stor tålmodighed og overfor den kendsgerning, at helt ubetydelige overskridelser kan koste en lastbilchauffør sit erhverv, siger Therkelsen.