Vognmand Gert Jensen, AutoScan ApS, overlader størstedelen af den daglige planlægning til chaufførerne
Af Lars Lassen
Der er ikke meget vognmandsforretning over AutoScan ApS domicil på Lodsvej i Hvidovre. Virksomheden har hjemme i et typisk dansk parcelhus med Volvo i indkørslen. Vognmand Gert R. Jensen, der kan fejre 30 år som selvstændig vognmand i år, styrer firmaet fra et lille smagfuldt, men hyggeligt kontor. Modellastbilerne, billederne af lastbiler og så et maleri i mellemstørrelse af en af AutoScans Scania-containertrækkere røber, hvad det lille hjemmekontor bliver brugt til.
Med 18 biler er det tydeligt, at administrationen er vægtet lavt i AutoScan ApS.
- Jeg har helt bevidst valgt, at overdrage så meget ansvar til chaufførerne som muligt. De står selv – sammen med kunderne – for planlægningen af deres arbejdsdag. De har den direkte kontakt og de kan bedst selv træffe beslutningerne. Det sparer ikke bare mig for arbejde, men giver også dem mere arbejdsglæde, siger Gert Jensen og tilføjer med et polisk smil.
- Der er så mange, der siger de uddelegerer ansvar. Men jeg mener faktisk, at vi har gjort alvor af de gode hensigter. Hvis man selv skal styre al ting, så blander man sig for meget. Det betyder også, at jeg stadig kan køre en del selv, siger Gert Jensen.
Scania V8Netop det med selv at sidde bag rattet udgør en stor del af arbejdsglæden for den 58-årige vognmand. Faktisk var det drømmen om at sidde bag rattet i en ordentlig lastvogn, der fik den tømreruddannede Gert Jensen til at skifte erhverv.
- Jeg havde egen tømrerforretning, hvor vi renoverede ejendomme. Men jeg havde tidligere kørt som chauffør og det trak stadig – hvis bare jeg kunne få en ordentlig lastvogn at køre i. Nye chauffører fik den gang typisk en gammel udtjent bil. Det var der ikke meget ved. Så da jeg fik tilbuddet om at købe en to år gammel Scania 140 med V8 motor, så solgte jeg tømrerforretningen og begyndte at køre selv, fortæller Gert Jensen.
I dag kører han typisk en uge om måneden, fordi han sammen med AutoScans faste afløser sørger for at de faste chauffører kan holde deres velfortjente fridage og ferie.
TillidGert Jensen erkender blankt, at det kræver både tillid og et godt medarbejdermateriale at køre virksomheden på den måde.
- Jeg er utroligt privilegeret med de folk jeg har. Det er jeg helt bevist om. Derfor gør jeg også meget ud af at sørge for at chaufførerne får holdt deres fridage. Det kan være fristende at lade dem køre lidt ekstra – naturligvis inden for de rammer, som køre- og hviletid eller arbejdstidsdirektivet fastsætter. Men der er rigeligt med lange arbejdsdage i den her branche. Jeg kan så også se, at der er en gevinst for firmaet, fordi vi har meget få sygedage, fortæller Gert Jensen.
Han inddrager også chaufførerne, når de skal have en ny bil, for at sikre en optimal opbygning, der passer både til bilens opgaver og chaufføren.
- Chaufførerne er vores vigtigste aktiv. Det er også dem der sælger virksomheden. Der sker typisk det, at når vi har haft en enkelt bil kørende for en kunde et stykke tid, så kommer den næste bil til at køre for dem.
AutoScan og ScanBusGert R. Jensen har 18 biler kørende. En enkelt bus, som i AutoScans søsterselskab ScanBus ApS kører fast for mobiltelefongiganten Nokia.
Halvdelen af AutoScans 17 lastvogne kører primært med containere for ANCO-trans, mens de resterende lastvogne er beskæftiget med distributionskørsel på Sjælland.
Containerbilerne kører ikke kun i Danmark, men også i Sverige, Tyskland, Holland og i sjældnere tilfælde Belgien.
Chaufførerne kigger typisk forbi en gang om måneden for at aflevere dagsrapporter.
- Vi har tidligere haft egen plads i Sydhavnen, hvor vi også reparerede lidt på bilerne selv. Men det er vi droppet, fordi det simpelthen ikke kan betale sig. Til gengæld sørger vi for, at holde et personalearrangement to gange om året, for at alle får lejlighed til at lære hinanden at kende, fortæller Gert R. Jensen.
Gert Jensen fik i 2003 bevis på at virksomhedens ledelses- og forretningsfilosofi er holdbar, da AutoScan ApS blev udnævnt som Gazelle-virksomhed.
Langfart med familienGert Jensen kom tidligt til at køre for vognmand Walther Hansen, hvilket gav mange ture til Italien. Da Gert Jensen ikke havde tilladelse til at køre i Vesttyskland, gik turene over Østeuropa i stedet. Ofte var hustruen Lisbeth og parret to børn med på langfart.
Allerede efter et års tid fik Gert Jensen Mahé på kundelisten og det gav ekstra aktivitet – blandt andet med jumbotrailere – så den unge vognmand købte bil nummer to og ansatte sin første chauffør. AutoScan har bevaret Mahé på kundelisten og kører i dag fast med luftfragt for luftfragtsspecialisten.
Gert Jensens biler kom vidt omkring op gennem 80’erne, hvor der blev kørt på både Østeuropa, Balkan og Mellemøsten – blandt andet til Bagdad.
Gert Jensens gamle forkærlighed for Scania er stadig synlig på fronten af vognparken. Der her været andre mærker inde i folden i tidens løb. Men bortset fra en kort periode i slutningen af 1980’erne og starten af 90’erne, hvor AutoScan udelukkende kørte med små biler, så har Scania altid været det foretrukne mærke.
Den første Scania 140, havde tilbragt sine første to leveår med at køre til mellemøsten. Men trods den hårde ’tilkøring’, så efterlod bilen et positivt indtryk af et robust og pålideligt køretøj, som stadig hænger ved.
Tachograf og pcKontormaskinerne fylder ikke meget på Gert Jensens kontor. En bærbar computer står ved siden af en elektronisk skrivemaskine.
- Computeren er en ny anskaffelse. Jeg har klaret mig fint uden, ler Gert Jensen.
Når IT-teknologien har fået plads på skrivebordet, så skyldes det den digitale tachograf.
- Vi kan godt få aflæst tachografen ude i byen, men det er for dyrt. Tachografen er glimrende til at holde styr på køre- og hviletid – det er bare trist, at den stjæler køretid. Men det kommer vel til at fungere en gang, siger Gert Jensen, der også finder at bødestraffene på køre- og hviletidsområdet, ofte slet ikke står i forhold til forseelsen.
- Det er godt, der nu bliver lempet lidt. Det var helt urimeligt over for chaufførerne, siger Gert Jensen, der har haft et par chauffører, der valgte at søge andre erhverv, fordi bøderne for selv små overtrædelser nærmede sig en ugeløn.
Rock’n RollGert Jensen (foto) og hustruens 38-årige søn Dennis, der er uddannet lastvognsmekaniker, kører som chauffør i virksomheden. Han er kørt i stilling til at overtage virksomheden i løbet af et par år, når Gert Jensen fylder 60.
Gert Jensen har for længst planlagt, hvad han skal bruge pensionisttilværelsen til.
- Min kone og jeg har aftalt med gamle venner, at vi køber et landbrug sammen på Fyn og så flytter vi derover, siger Gert Jensen.
Sønnen Dennis og storesøsteren Pia har tilsammen fem børn, der er med til at holde familiens overhoved beskæftiget.
Dertil kommer vognmandens store lidenskab, musikken. Han har spillet Rock’n Roll siden 1963 og er aktiv bassist i bandet ’Light Feet’ - Lette Fødder - der har et bredt repertoire af både nyere og mere klassiske rock-numre.
- Vi øver en gang om ugen, og så er vi vel ud og optræde en gang om måneden. Vi har blandt andet spillet til en personalefest hos DHL og vi har spillet et par gange i Pumpehuset. Men ellers er det mest til private fester, bryllupper og fodboldfester, siger vognmand og bassisten Gert Jensen ivrigt.