23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Grænselandet skal hænge bedre sammen

Der skal bruges flere penge i den grænseoverskridende infrastruktur. Tiltag skal koordineres mellem Danmark og Tyskland.

Der skal bruges flere penge i den grænseoverskridende infrastruktur. Tiltag skal koordineres mellem Danmark og Tyskland.





Af Gwyn Nissen

Der er behov for massive investeringer i infrastrukturen – også i det dansk-tyske grænseland. Det sagde Slesvig-Holstens trafikminister Dietrich Austermann på en konference i Padborg, som blandt andet Udviklingsråd Sønderjylland stod bag.

Austermann opfordrede Region Syddanmark og Slesvig-Holsten til gå samlet til de to landes regeringer for at få kravene opfyldt.

- Grænseregionen står stærkest sammen, siger Austermann, der blandt andet slår til lyd for en sekssporet motorvej fra Hamborg til Kolding.

Det er dog omkring Hamborg, at trafikken er værst, og derfor skal udbygningen ske fra Hamborg og ud efter. I Nordtyskland er udbygningen af øst-vest motorvejen A20 sat i gang og den skal blandt andet give en aflastning af trafikken gennem Hamborg. Tyskerne har desuden besluttet at investere i en udbygning af motorvej A7 fra Hamborg og nordpå til Bad Bramstedt. Udvidelsen skal være afsluttet i 2013.

Også banen mellem Hamborg og Kolding trænger til et løft med dobbeltspor på begge sider af grænsen. Men Austermann har til gengæld ikke de store ambitioner i forhold til at flytte store godsmængder fra vej til bane.

Aflastning?

Både Austermann og hans danske kollega Carina Christensen ser frem til en aflastning af A7, når Femern-forbindelsen bliver en realitet – og hvis vejene langs den tyske vestkyst udvides.

Men det blev skudt ned af blandt andre Gorm Iver Gondesen, direktør i Transit Transport i Flensborg:

- Femern-forbindelsen er først klar om 20 år og den er stærkt overvurderet – den giver ingen aflastning, som vil kunne mærkes, mener han.

Kan ikke vente

Også Mogens Therkelsen, formand for International Transport Danmark, slog til lyd for her og nu-løsninger.

- Vi kan ikke vente 15-20 år. Vi har brug for, at der sker noget inden for de næste 2-3 år i Danmark, og så er vi nødt til at indføre intelligente trafiksystemer, brug af nødspor og transportbranchen må sætte sig ned med transportkøberne og politikere for at finde andre tidspunkter, at køre varerne på, siger Mogens Therkelsen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.093