23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Krævende opgaver tærer på dieselkontoen

Læs begge veje og bykørsel presser forbruget på vognmand Eriksens Scania.

Læs begge veje og bykørsel presser forbruget på vognmand Eriksens Scania.





Af Finn Bjerremand

Vi har tidligere haft en to-akslet Scania R500 eksporttrækker i Euro 5-udførelse med i denne artikelserie. Derfor er det interessant, at se, hvordan forbrugstallene ser ud med en treakslet trækker, som kører bygge- anlægskørsel samt en del landevejskørsel.

Tunge læs begge veje, bykørsel og kørsel i bakket område er alt sammen faktorer, som tærer på dieselkontoen.

Disse forhold er faktisk virkelighed for chauffør Johnni Nielsen, der til daglig kører med en af vognmand Brian Eriksens Scania-lastvogne.

Den pågældende Scania er en treakslet R500 V8 med Euro 5-motor. Over en 14 dages måleperiode er den kørt med tippeladstrailer med fuld last begge veje på en strækning i det sydøstlige Jylland.

Strækningen omfatter både kørsel i bytrafik og i bakkede områder.

Inde i byen er der meget langsomtgående trafik, som medfører hyppige stop og igangsætninger samt masser af gearskift. Alt sammen forhold som medfører et stort dieselforbrug.

Scania R500’ har kørt med et forbrugstal på 1,66 kilometer pr. liter diesel i perioden, og dertil kommer et forbrug af AdBlue, som ligger på ca. 26,34 km pr. liter.

- Der ikke er så meget, at sige til forbruget, når konditionerne er som de er. Vognen har dog været oppe på at køre 3,40 km/liter diesel på en langtur til Sverige. Forbrugstallene er dog ikke bedre end de var på de gamle 142’, siger vognmand Brian Eriksen, der er indehaver af vognmandsfirmaet Jens Eriksen A/S i Fredericia.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.13