Faktisk skulle man tro, at det er umuligt, at tilføje noget væsentligt nyt til en moderne lastvogn.
Men Volvo har nu gjort det igen og det er ikke bare på en enkelt serie: Hele Volvos lastvognsprogram er blevet opdateret og er samtidig blevet det mest omfattende program af lastvogne på markedet.
Førermiljøet er blevet endnu bedre på Volvos tunge lastvogne. Den nye førerhusvariant bærer betegnelsen LXL og er 14 cm højere end det nuværende Globetrotterførerhus på FM-serien..
De fleste opdateringer har fundet sted på hele FH16-, FH- og FM-serierne samt i mindre grad i de to nyste serier FE og FL. De rigtig store nyheder er sket på FM-serien, der nu har fået implementeret Volvos nye 11 liters motor og samtidig er der kommet en ny førerhusversion med mere højde.
Motoren er den kendte 11 liters motor, der er udviklet af Volvo Powertrain, og som i en tvillingversion gennem et par år har været anvendt i Renault Premium. Motoren bygges i Skövde og sendes derefter Vénissieux ved Lyon i Frankrig, hvor motoren bliver samlet.
Motoren findes i to effekttrin, henholdsvis 390 hk og 430 hk med henholdsvis 1880 og 2100 Newtonmeter i drejningsmoment.
Med implementeringen af den nye 11 liters motor og det nye førerhus, har Volvo for alvor fået en version, som er velegnet til f.eks. tanktransporter i EU-trafik med op til 40 ton vogntogsvægt. Tanktransportørerne er meget vægtfølsomme og vil samtidig gerne have mindre førerhuse både på grund af lavere egenvægt og mindre vindmodstand.
Den nye FM-version lanceres i første omgang som to-akslet trækker og i en tre-akslet pusherversion. Andre varianter følger efter i 2009.