23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Volvo satser på sikkerhed

Volvo introducerer mange nye sikkerhedssystemer.

Volvo introducerer mange nye sikkerhedssystemer.





Med introduktionen af nyopdaterede lastvognsserier, er Volvo-koncernen uden sidestykke den lastvognsproducent, som satser mest på trafiksikkerhed. Volvo sætter chaufføren i centrum og introducerer samtidig masser af nyt sikkerhedsudstyr.

Et tiltag, som Volvo helt klart fortjener meget ros for. Men desværre er det nye sikkerhedsudstyr stadig noget kunderne kan vælge fra eller til. Det ville være rigtig godt, hvis det blev gjort til standardudstyr. Forklaringen er, at Volvo ønsker, at tage hensyn til markedet og konkurrenceforholdene.

90 procent af alle uheld skyldes menneskelige faktorer, viser Volvos egne statistikker, og derfor er der hjælp at hente i nogle af de nye tiltag.

Af nye tiltag er der:

Hjørnebelysning – lys, der lyser i en vinkel ud fra lastbilen, når der skal drejes.

Opmærksomhedsassistent, der er en alarm, som aktiverer chaufføren, hvis han virker træt. ”Kør ind på næste rasteplads og tag dig en pause”, lyder opfordringen til chaufføren. Volvo er den første lastvognsproducent, der indfører denne alarm.

Volvo er også først med at introducere fabriksmonteret Alcolock (alkolås).

Dertil kommer Vognbaneassistent – også et nyt sikkerhedssystem, der overvåger hele vognbanen på højre side af lastvognstoget. Den advarer chaufføren, hvis der er andre køretøjer ved siden af vognen, når chaufføren tænder blinklyset, for at trække over i den højre vognbane. Alene i Göteborg-området er der i gennemsnit 1,5 uheld af denne type hver uge.

Som nyt udstyr lanceres også regnsensoren, der automatisk tænder for vinduesviskerne, når det regner. Et udstyr som har været savnet i lastvognene i mange år.

Volvo har også lykkedes med at indføre ESP (elektronisk stabiliserings program) både for 6x2 chassiser og trækkere samt for hele vogntog herunder også for modulvogntog. Det er et meget stort fremskridt, fordi netop vogntog og specielt modulvogntogene har voldt store kvaler på dette felt.

For at sikre chaufføren ved overfald, tyveri m.v. har Volvo som nogen af de første også indført en overfaldsalarm, der består af en rød kontakt, som kan udløses. Kontakten sender via Volvos Dynafleet informationer til den nærmeste Securitas alarmcentral med info om, hvor køretøjet befinder sig. Overfald og tyveri af lastvogne er et stigende problem, som ofte har store konsekvenser for både chauffør, vognmand og kunden.

Volvo har med indførelsen af disse nye sikkerhedstiltag både bragt chaufførens og de øvrige trafikanters sikkerhed i højsædet – på billedet ses den nye front på en Volvo FH med integreret afstandsradar (ACC) samt det nye hjørnelys

BREAKING
{{ article.headline }}
0.089