23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Bedre trafikzone-dialog

DTL opfordrer Københavns Kommune til øget dialog om forbudszone for lastbiler over 18 tons totalvægt.

DTL opfordrer Københavns Kommune til øget dialog om forbudszone for lastbiler over 18 tons totalvægt.





Dansk Transport & Logistik har ikke smidt håndklædet i ringen, selv om et flertal i Borgerrepræsentationen har vedtaget den at indføre en såkaldt tung trafikzone i indre by, hvor lastbiler over 18 tons totalvægt er forbudt.

- Som i mange andre sager på Københavns Rådhus tages beslutningen først, og så må forvaltningen prøve at legitimere beslutningen bagefter. Men DTL agter at kæmpe videre på erhvervets vegne, som vi har gjort det, lige siden vi først hørte om sagen, som må siges at være en af de mest voldsomme beslutninger mod erhvervet i mange år. Når beslutningen har så vidtrækkende konsekvenser, som det er tilfældet, er viden og indsigt endnu mere en nødvendighed, og derfor opfordrer vi nok en gang Københavns Kommune til dialog om trafiksikkerhed i København. For den kan øges – bare ikke på den måde, som Borgerrepræsentationen nu har taget beslutning om på et i særklasse mangelfuldt grundlag. Tværtimod frygter vi, at risikoen for ulykker nu vil øges, siger adm. dirktør Erik Østergaard, DTL.

Høring

Den tunge trafikzone skal nu sendes i offentlig høring i form af et kommuneplantillæg om forbudszone mod tung trafik. Derefter vil forvaltningen fremsætte indstilling til endelig vedtagelse af kommuneplantillægget, og det vil formentlig kunne ske til november med ikrafttrædelse februar 2009.

- DTL vil i samarbejde med Dansk Erhverv, andre erhvervsorganisationer og øvrige interessenter deltage aktivt i den kommende høring, og vi vil følge op på alle de indsigelser, som vi har haft til nu. Først og fremmest at vi stærkt betvivler, at trafiksikkerheden forbedres, og dernæst at der er en lang række trafikale og miljømæssige problemer. Desuden er det helt urimeligt, at de miljøinvesteringer, som mange vognmænd har foretaget i nye lastbiler og partikelfiltre for at blive klar til kommunens miljøzone den 1. september, vil være spildte", siger Erik Østergaard.

DTL anslår, at alene indkøbet af partikelfiltre, som nu kan vise sig at være forgæves indkøb, samlet har kostet branchen 100 mio. kr.

"Dertil kommer alle de transportvirksomheder, der indtil nu har investeret i helt nye lastbiler for at leve op til kravene i miljøzonen. Her taler vi formentlig også om trecifrede millionbeløb", siger Erik Østergaard.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094