23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

ITD: Olieprisen skal ned nu!

ITD-formand Mogens Therkelsen spår bølge af transportkonkurser, hvis ikke dieselafgifterne sænkes.

ITD-formand Mogens Therkelsen spår bølge af transportkonkurser, hvis ikke dieselafgifterne sænkes.





- Hvis ikke, vil konsekvensen være konkurser i vognmandsbranchen, siger formanden for International Transport Danmark, ITD, Mogens Therkelsen, Padborg.

- Det er ikke for at klynke, vi siger sådan, men simpelthen fordi hårde fakta taler sit tydelige sprog, og derfor må dieselafgifterne sænkes nu, før det rammer os alle”, udtaler Mogens Therkelsen på branchens vegne.

Danmark over EU's minimum

Den danske dieselafgift ligger mere end 20 procent over den minimumsafgift, der er fastsat af EU. Oveni har regeringen med sin skattepakke fra 2007 vedtaget en automatisk årlig indeksering af den danske afgift, hvilket betyder, at der lægges yderligere godt 11 øre pr. liter oven i afgiften fra 1. januar 2009 og derefter 5 øre pr. l/år.

- Det er urimeligt, at de danske vognmænd rammes så hårdt, at det direkte svækker deres egen såvel som deres kunders konkurrenceevne, siger Mogens Therkelsen.

130.000 per bil

ITD illustrerer dieselpresset på en typisk dansk lastbil således. En lastbil, der kører 170.000 kilometer på et år med et almindeligt gennemsnitsforbrug på tre kilometer på en liter diesel, har en udgiftstigning på 131.000 kroner omåret. En vognmandsforretning med 10 biler har en samlet udgiftsstigning på mere end 1,3 mio. kr. om året.

Derfor mener ITD, at Regeringens automatiske årlige indeksering af afgifterne bør fjernes igen, så Danmark ’kun’ er afhængig af markedsudviklingen og ikke af danske afgiftssystemer. Derudover opfordrer ITD regeringen til at sætte dieselafgiften ned, så den kommer nærmere EU’s minimumssats på 2,27 kr. pr. liter. Den danske energiafgift udgør p.t. 2,74 kr. pr. liter.

Hvem skal betale

Prisstigningerne på dieselolien skal betales af kunderne og i sidste ende af forbrugerne, men der er stor fare for, at olieprisernes himmelflugt vil betyde lukning af transportvirksomheder. Det er ikke rimeligt, at regeringen ikke selv kommer med et udspil om bortfald af den planlagte indeksering, specielt i disse tider, hvor de lægger så stor vægt på skatte- og afgiftsstop i øvrigt, vurderer ITD-formanden Mogens Therkelsen, Padborg.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062