Borgerrepræsentationen i København har vedtaget forslag om tung trafikzone i indre by.
Det gule kort fra justitsminister Lene Espersen til Københavns Kommunes planer om en tung trafikzone forhindrede ikke et flertal i Borgerrepræsentationen i at vedtage forslaget.
Dermed er alle interne forhindringer for et forbud mod lastvogne over 18 tons totalvægt i centrum af København overvundet af et flertal med overborgmester Ritt Bjerregaard (A) og miljø- og teknikborgmester Klaus Bondam (B) i spidsen.
Den tunge trafikzone har, der efter planen skal træde i kraft allerede i februar 2009, har vakt voldsom kritik fra ikke bare vognmænd og erhverv, men også trafikforskere og selv Dansk Cyklistforbud tvivler på effekten. Modstanderne frygter at forbuddet vil medføre en to- eller tredobling af antallet af lastvogne. Det vil øge trafikpresset og dermed risikoen for ulykker voldsomt og dermed forværrer den tunge trafikzone – stik mod den erklærede hensigt – trafiksikkerheden.
Justitsminister Lene Espersen har i et svar til Folketingets trafikudvalg, der blev offentliggjort i går, afvist at tage stilling til Københavns Kommunes planer om lovligheden af en tung. I stedet har ministeren fastslået at Københavns Kommune ikke har hjemmel til ekspropriation i Færdselslovens §92, der tillader kommunen – med politiets godkendelse - at indføre særlige færdselsbestemmelser i afgrænsede områder.
” Ved anvendelse af bestemmelsen (§92) må kommunen således bl.a. vurdere, om den påtænkte færdselsregulerende foranstaltning er forenelig med grundlovens § 73, hvorefter ekspropriation kun kan ske ifølge lov.
Justitsministeriet finder ikke at burde udtale sig om lovligheden af et eventuelt forbud mod lastbiler over 18 tons i Københavns indre by. Dette spørgsmål henhører i første række under Københavns Kommune,” hedder det i ministerens svar, der af ’Danske Erhverv’ blev betegnet som et ’gult kort’ til Borgerrepræsentationen.