23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Tung trafikzone vedtaget

Borgerrepræsentationen i København har vedtaget forslag om tung trafikzone i indre by.

Borgerrepræsentationen i København har vedtaget forslag om tung trafikzone i indre by.





Det gule kort fra justitsminister Lene Espersen til Københavns Kommunes planer om en tung trafikzone forhindrede ikke et flertal i Borgerrepræsentationen i at vedtage forslaget.

Dermed er alle interne forhindringer for et forbud mod lastvogne over 18 tons totalvægt i centrum af København overvundet af et flertal med overborgmester Ritt Bjerregaard (A) og miljø- og teknikborgmester Klaus Bondam (B) i spidsen.

Den tunge trafikzone har, der efter planen skal træde i kraft allerede i februar 2009, har vakt voldsom kritik fra ikke bare vognmænd og erhverv, men også trafikforskere og selv Dansk Cyklistforbud tvivler på effekten. Modstanderne frygter at forbuddet vil medføre en to- eller tredobling af antallet af lastvogne. Det vil øge trafikpresset og dermed risikoen for ulykker voldsomt og dermed forværrer den tunge trafikzone – stik mod den erklærede hensigt – trafiksikkerheden.

Gult kort

Justitsminister Lene Espersen har i et svar til Folketingets trafikudvalg, der blev offentliggjort i går, afvist at tage stilling til Københavns Kommunes planer om lovligheden af en tung. I stedet har ministeren fastslået at Københavns Kommune ikke har hjemmel til ekspropriation i Færdselslovens §92, der tillader kommunen – med politiets godkendelse - at indføre særlige færdselsbestemmelser i afgrænsede områder.

” Ved anvendelse af bestemmelsen (§92) må kommunen således bl.a. vurdere, om den påtænkte færdselsregulerende foranstaltning er forenelig med grundlovens § 73, hvorefter ekspropriation kun kan ske ifølge lov.

Justitsministeriet finder ikke at burde udtale sig om lovligheden af et eventuelt forbud mod lastbiler over 18 tons i Københavns indre by. Dette spørgsmål henhører i første række under Københavns Kommune,” hedder det i ministerens svar, der af ’Danske Erhverv’ blev betegnet som et ’gult kort’ til Borgerrepræsentationen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.087