23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Gult kort til Ritt og Bondam

Justitsministeren sender 18 tons-abe tilbage til Københavns Kommune.

Justitsministeren sender 18 tons-abe tilbage til Københavns Kommune.





De – formentlig mange – vognmænd, der havde håbet på rødt kort til den tunge trafikzone i Københavns Kommune fra justitsminister Lene Espersen, fik ikke opfyldt deres ønske – i første omgang. Ministerens svar til det socialdemokratiske medlem af Folketingets trafikudvalg Magnus Heunickes spørgsmål om lovligheden af kommunens planer om et tung trafikzone, er af mere salomonisk karakter.

Justitsministeren skriver, at vejbestyrelsen (i dette tilfælde Borgerrepræsentationen i Københavns Kommune) – med godkendelse fra politiet – kan opstille begrænsninger på trafikken i henhold til reglerne i Færdelslovens §92. Dermed vil ministeren ikke direkte afvise en zone, hvor lastvogne over 18 tons totalvægt er forbudt. Men justitsministeren fremhæver samtidig, at kommunen ikke har hjemmel til ekspropiration i §92. Dermed har ministeren kraftigt antydet, at en tung trafikzone – som foreslået af Københavns Kommune – bevæger sig på betænkeligt grænsen af Grundlovens bestemmelser om ekspropriation.

Gult kort

Justitsministeren afviser dog direkte i svaret til Trafikudvalget, at tage stilling til ekspropriationssprøgsmålet, da hun anfører, at det indledningsvis må være Københavns Kommunes opgave at foretage denne vurdering.

- Det er et gult kort, ministeriet i dag giver overborgmester Ritt Bjerregaard (S), teknik- og miljøborgmester Klaus Bondam (R) og resten af det politiske flertal, der p.t. tegner sig for at gennemføre forbudszonen. Justitsministeriet slår nemlig fast, at færdselslovens § 92, som kommunen vil tage i anvendelse for at etablere forbudszonen, ikke indeholder hjemmel til ekspropriation. Kommunen må således vurdere, om den påtænkte færdselsregulering kan forenes med Grundlovens § 73, som slår fast, at ekspropriation kun kan ske ifølge lov,” siger chefkonsulent Christoffer Susé, Dansk Erhverv, i en kommentar til de opsigtsvækkende svar fra Justitsministeriet.

Ministerens svar bør efter Dansk Erhvervs opfattelse give Ritt Bjerregaard og Klaus Bondam anledning til at tænke sig grundigt om endnu en gang.

Tynde argumenter

Dansk Erhverv og vognmandsorganisationen DTL har sammen med Dansk Byggeri bedt Københavns Kommune dokumentere grundlaget for den tunge trafikzone – især med henblik på hovedargumentet om bedre trafiksikkerhed – i en såkaldt begæring om aktindstigt.

- Vi har tillige søgt om aktindsigt i det materiale, som Københavns Kommune har lagt til grund for deres forslag. Kommunens svar viser, at forlaget hviler på et meget spinkelt grundlag. For eksempel har kommunen hverken udarbejdet en ulykkesstatistik for den påtænkte forbudszone eller for kommunen som helhed. Kommunen har heller ikke regnet på effekterne på trafiksikkerheden. Alt i alt tegner der sig et billede af et uhyre tyndt beslutningsgrundlag, og hertil kommer nu Justitsministeriets gule kort, siger Christoffer Susé.

Borgerrepræsentationen forventes senere i dag at vedtage det kontroversielle forslag om en tung trafikzone i indre by i København.

I Dansk Transport & Logistik kaldte adm. direktør Erik Østergaard i går kommunens dårligt dokumenterede beslutning et selvmål efter vognmandsorganisationen havde set kommunens svar på begæringen om aktindsigt..

- Vi har sendt et brev til politikerne i Borgerrepræsentationen for at gøre politikerne opmærksomme på sagens konsekvenser. Uanset politisk ståsted er der ikke meget tvivl om, at det ikke er hensigtsmæssigt at skulle træffe en så markant beslutning på så tyndt og udokumenteret et grundlag – og allerværst med risiko for at trafiksikkerheden forringes, siger Erik Østergaard.

Den tunge trafikzone har også vakt kritik fra trafikforskere og selv Dansk Cyklistforbund har udtrykt skepsis, da man frygter at mange flere – ganske vist lettere – lastvogne vil øge risikoen for trafikulykker betydeligt.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078