EU’s transportministre skal drøfter forslag til nye regler skærpede regler for cabotagekørsel.
Det er anden gang transportministrene drøfter EU-Kommissionens forslag til nye cabotageregler, når de mødes på torsdag og fredag i Ministerrådet.
Ifølge DTL er der udsigt til bred enighed om reglerne, der fastlægger, at transportvirksomhederne må foretage tre cabotagekørsler inden for syv dage, når man er kommet ind i et land med et internationalt læs.
En opstramning af de eksisterende regler, som især er blevet til efter pres fra Frankrig og Tyskland.
Som et plaster på såret for de mere frihandelsorienterede lande i EU – som Danmark – formentlig indføjet, at EU-Kommissionen pålægges at afgive en rapport i 2012 eller 2014 om mulighederne for en liberalisering.
DTL oplyser, at de nye regler desuden give mulighed for en slags retur-cabotage. Det vil sige, at en lastbil på vej tilbage til sit eget land, vil kunne udføre cabotage i de lande, der passeres på vejen hjem. Dog også i begrænset omfang.
Det er dog ikke alle knaster i cabotageforslaget, der er ryddet af vejen. Der er angiveligt uenighed om, hvorvidt kravene om at cabotagen skal være midlertidig og ikke-systematisk skal videreføres i det nye regelsæt.
Hvis ministrene ikke bliver enige på det kommende møde, vil sagen overgå til det kommende franske formandskab, og enighed i Ministerrådet kan så tidligst opnås i oktober 2008.
- Det er vigtigt at vi kommer videre. Dagens situation er uholdbar, og de nye regler vil være en forbedring af erhvervets europæiske rammevilkår. Med det kompromisforslag, der ligger, vil vi også få sat rammerne for videre diskussioner om ændringer i begrænsningerne, når forholdene tillader det. Det vil skabe klarhed for det europæiske transporterhverv, siger DTLs EU-chef Søren Hyldstrup Larsen.
Ministerrådet skal dog blive enige med Europa-Parlamentet, der vedtog sine ændringsforslag i maj. Parlamentet ønsker et helt frit marked for cabotage i 2014, men ministerrådet og Parlamentet skal altså finde en tekst, begge parter kan enes om.