23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Lufthavnen hinsidan

Man kan som bekendt køre over broen i begge retninger. Det er derfor ikke kun Københavns Lufthavn, der nyder godt af regionens udvikling: Lige på den anden side af sundet ligger Malmø Sturup Lufthavn, der som en moderne og veludbygget lufthavn er en anden spiller i kampen om markedet – også for fragtfly.

Man kan som bekendt køre over broen i begge retninger. Det er derfor ikke kun Københavns Lufthavn, der nyder godt af regionens udvikling: Lige på den anden side af sundet ligger Malmø Sturup Lufthavn, der som en moderne og veludbygget lufthavn er en anden spiller i kampen om markedet – også for fragtfly.





Af Herbert Nielsen

Malmø Sturup Lufthavn netop haft held til at ”lande” et nyt fragtselskab, Jett8, der fra 9. juni har lanceret to ugentlige fragtflyvninger med Boeing 747-400ER til Indien og Hong Kong. Dermed har lufthavnen lukket hullet efter en tilsvarende service, der stoppede brat ved årets begyndelse.

Malmø har især haft held til at tiltrække trafik fra integrators, først og fremmest TNT og UPS, der for flere år siden flyttede deres hubs fra Danmark til Malmø Sturup.

Nu foregår al håndtering af ind- og udgående ekspresforsendelser til Danmark på den skånske side af sundet - og takket være broen, kører det som i olie.

Malmø Sturup har også forholdsvis mere held end Københavns Lufthavn med ad-hoc fragtflyvninger. Det kan der være flere gode grunde til.

Eksport-lokomotiver

Dels nyder Malmø godt af flere af de store svenske eksport-lokomotiver som Ericsson og Tetrapak, der på projektbasis har akutte og store behov for ad-hoc charterflyvninger. Og disse eksportører søger naturligt mod den lufthavn, der med et givet serviceudbud ligger tættest på.

Dels kan det heller ikke nægtes, at de priser, som Malmø Sturup Lufthavn kan tilbyde sine luftfragts-operatører, ligger behageligt under det, de selv med Københavns Lufthavns incentive-program kan opnå på den danske kyst.

Facts

Malmø Struup

Malmø Sturup Lufthavn havde i 2007 et fragtvolumen på 60.102 tons efter en imponerende stigning på ikke mindre end 58 procent - en stigning, der blev bremset med Transmile’s afgang, men som ventes så rigeligt at blive opvejet af den nye fragtrute til Indien og Hong Kong.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078