Frem og tilbage: Øresundskonsortiet kan godt mærke, at der sker en vis ombremsning i væksten. Men målene for fremtidsscenariet fastholdes.
Af Finn Bruun
Høje brændstof-priser påvirker aktiviteterne hos bl.a. vognmandskunderne og giver en formindsket vækst på Øresundsbroen, men alligevel holder broen den vækst, som Øresundsbroen Konsortiet har forudsat.
Det påpeger markedsdirektør i det dansk-svenske Øresundsbro Konsortiet, Jakob Vestergaard.
2007 voksede lastbiltrafikken over broen således med 10 procent.
For nylig fremlagde Øresunds-konsortiet tre scenarier for den fremtidige udvikling. En situation med højvækst, et midterscenarie og en egentlig stagnation. Selv valgte konsortiet midterscenariet som det mest realistiske.
- Og det er fortsat det billede, vi fastholder, siger Jakob Vestergaard.
Øget samhandelHer ventes lastbiltrafikken over broen at stige med mellem 4 og 8 procent om året frem til 2017 på grund af den internationale samhandel. For godstrafikkens vedkommende peger han desuden på, at det voksende erhvervsmæssige samarbejde i regionen har medført øget behov for distribution især i Malmø og København, ligesom forventningen generelt er klart stigende godsmængder, selv om der naturligvis kan forekomme konjunkturmæssige udsving.
Broen og Øresundsregionen skaber i sig selv en dynamik, som tiltrækker aktivitet.
Øresundsregionen spiller en rolle som logistik-center – for eksempel ved bileksporten via CMP (Copenhagen Malmø Port) til Baltikum, Finland, Norge mm. Bilerne losses i Malmø og køres i lastbil over broen.
Mere gods- Vi arbejder i det hele taget på at tiltrække gods både i samarbejdet med CMP og i markedsføringsfællesskabet Copenhagen Capacity, fortæller Jakob Vestergaard.
Selv om der fortsat er konkurrence med færge-trafikken mellem Helsingør og Helsingborg, er forventningerne fortsat godsvækst.
- Der er tale om en hård konkurrence, hvor vi gør hvad vi kan for vores markedsandel, siger Jakob Vestergaard og understreger, at bro-prisen fastsættes ud fra kommercielle overvejelser.
FactsLastbiltrafik
Lastbiltrafikken på den i alt 16 kilometer lange Øresundsforbindelse er på få år fordoblet fra 420 biler i døgnet i 2001 til 930 biler i døgnet i 2007.
Øresundsbroen har en markedsandel på 45 procent af lastbiltrafikken over Øresund.