23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Øresundsbroen fastholder vækst

Frem og tilbage: Øresundskonsortiet kan godt mærke, at der sker en vis ombremsning i væksten. Men målene for fremtidsscenariet fastholdes.

Frem og tilbage: Øresundskonsortiet kan godt mærke, at der sker en vis ombremsning i væksten. Men målene for fremtidsscenariet fastholdes.





Af Finn Bruun

Høje brændstof-priser påvirker aktiviteterne hos bl.a. vognmandskunderne og giver en formindsket vækst på Øresundsbroen, men alligevel holder broen den vækst, som Øresundsbroen Konsortiet har forudsat.

Det påpeger markedsdirektør i det dansk-svenske Øresundsbro Konsortiet, Jakob Vestergaard.

2007 voksede lastbiltrafikken over broen således med 10 procent.

For nylig fremlagde Øresunds-konsortiet tre scenarier for den fremtidige udvikling. En situation med højvækst, et midterscenarie og en egentlig stagnation. Selv valgte konsortiet midterscenariet som det mest realistiske.

- Og det er fortsat det billede, vi fastholder, siger Jakob Vestergaard.

Øget samhandel

Her ventes lastbiltrafikken over broen at stige med mellem 4 og 8 procent om året frem til 2017 på grund af den internationale samhandel. For godstrafikkens vedkommende peger han desuden på, at det voksende erhvervsmæssige samarbejde i regionen har medført øget behov for distribution især i Malmø og København, ligesom forventningen generelt er klart stigende godsmængder, selv om der naturligvis kan forekomme konjunkturmæssige udsving.

Broen og Øresundsregionen skaber i sig selv en dynamik, som tiltrækker aktivitet.

Øresundsregionen spiller en rolle som logistik-center – for eksempel ved bileksporten via CMP (Copenhagen Malmø Port) til Baltikum, Finland, Norge mm. Bilerne losses i Malmø og køres i lastbil over broen.

Mere gods

- Vi arbejder i det hele taget på at tiltrække gods både i samarbejdet med CMP og i markedsføringsfællesskabet Copenhagen Capacity, fortæller Jakob Vestergaard.

Selv om der fortsat er konkurrence med færge-trafikken mellem Helsingør og Helsingborg, er forventningerne fortsat godsvækst.

- Der er tale om en hård konkurrence, hvor vi gør hvad vi kan for vores markedsandel, siger Jakob Vestergaard og understreger, at bro-prisen fastsættes ud fra kommercielle overvejelser.

Facts

Lastbiltrafik

Lastbiltrafikken på den i alt 16 kilometer lange Øresundsforbindelse er på få år fordoblet fra 420 biler i døgnet i 2001 til 930 biler i døgnet i 2007.

Øresundsbroen har en markedsandel på 45 procent af lastbiltrafikken over Øresund.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094