SAS Cargo: Helt ny truck til kørsel med flypalletter. En sag, der er til at få øje på i trafikken.
Af Herbert Nielsen
Den nye SAS-trailer er den første af sin art til flypalletter i Skandinavien, og den kan lastes i to etager, hvilket giver den ekstra kapacitet. På den måde udnyttes trailerens 18 meters længde optimalt
To trucks kan altså transportere mere luftfragt end tre af de normale 4-palletters trailere. Det giver færre udgifter til brændstof, chaufførlønninger, vejafgifter, bropenge og færgebilletter.
Samtidig er de nye trailere mere skånsomme over for miljøet, fordi transporten ikke kræver mere diesel end en almindelig trailer. Tværtimod: En 18-meters trailer har automatisk en bedre brændstoføkonomi end en trailer på 25 meter.
FleksibilitetTraileren er meget fleksibel, og det giver mulighed for flere palletstørrelser og kombinationer. For eksempel vil man kunne opbygge gennemgående mix-palletter til forsendelser, som haster.
SAS Cargo vil over den kommende tid tage fem af de nye trailere i brug, og de bliver i første omgang sat ind på ruten mellem København og Billund.
Senere skal de køre luftfragt mellem København, Stockholm og Helsingfors, og specielt på Finlandsruterne vil der være penge at spare på udgifter til færger.