23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Bluebird Cargo udvider flåden

Island: I modsætning til situationen omkring Icelandair Cargo er det helt forfriskende, at et andet islandsk fragtselskab melder om udvidelse.

Island: I modsætning til situationen omkring Icelandair Cargo er det helt forfriskende, at et andet islandsk fragtselskab melder om udvidelse.





Af Herbert Nielsen

Spotlightet er på det islandske Bluebird Cargo, der kan melde om udvidelse ved endnu et Boeing 737-400SF fragtfly.

Flyet er nu på vej til ombygning fra passagerfly til fragtfly ved IAI, der dermed samtidig løser sin første konvertering af en Boeing 737-400SF. Det er IAI’s datterselskab, Bedek Aviation Group i Israel, der står for opgaven, der vil være afsluttet til december 2008, hvor flyet går i drift hos sin nye operatør.

Dermed kommer Bluebird Cargo op på en flåde på i alt to Boeing 737-300F og tre Boeing 737-400SF fragtfly. Efterhånden vil de tilbageværende Boeing 737-300F fly blive udfaset og erstattet med nyere 737-400SF fly, der betyder bedre kapacitet og driftsøkonomi.

Integrator-trafik

Bluebird Cargo blev etableret i 2001 af den islandske luftfartssaga, Thor Kjartansson. Han og hans medinvestorer solgte i 2005 selskabet til Icelandair Gruppen men forblev som administrerende direktør i et selvstyrende datterselskab.

Bluebird Cargo er således uberørt af den aktuelle turbulens omkring Icelandair Cargo.

Thor Kjartansson døde brat i november 2007 og blev efterfulgt af Skuli Skulasson, der kom fra Islands GSA-branche og således allerede havde snævre bånd til Bluebird Cargo.

Bluebird Cargo er fra starten etableret med henblik på at operere for integrator-selskaber, blandt andre TNT, på ruter mellem Island og Europa samt inden for Europa.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094