Uha uha: Icelandair Cargo er inde i en stime af dårlige nyheder, der afslører meget dybtgående stridigheder og uenigheder inden for selskabets ledelse.
Af Herbert Nielsen
Først kom meddelelsen om, at Icelandair Gruppen har afbestilt sine fire Airbus A330-200F fly, der skulle være rygraden i en strategi, hvor selskabet skulle strække vingerne ud over begrænsningerne i et spinkelt og småt hjemmemarked. Så fulgte meldingen fra Petur J. Eiriksson, hvor han takkede nej til at fortsætte som topchef for Icelandair Cargo i lyset af at den strategi, han har kæmpet for, blev kuldkastet.
Eiriksson er fratrådt med udgangen af maj, efter at været med i Icelandair i 26 år og som chef for selskabet siden dets oprettelse i 2000.
Og så kom meddelelsen om, at også Icelandair Cargo’s hidtidige salgs- og markedsføringsdirektør, Robert Tomasson træder tilbage med virkning fra 1. juni.
I sandhed en kort frist.
Ny chef for Icelandair Cargo er nu Gunnar Mar Sigurfinnsson. En efterfølger til Robert Tomasson er endnu ikke udpeget.
Og den nye chef må nu formodes at skulle give sig i kast med at udarbejde en revideret og efter alt at dømme betydeligt mindre ambitiøs strategi for Icelandair Cargo, hvis flåde således en rum tid fremover fortsat vil bestå af mindre Boeing 757-200F fragtfly.