Hedging: Olieprisernes himmelflugt synes næppe at tage nogen ende.
Af Herbert Nielsen
For bare et halvt år siden rystede man stadig ved udsigten til råoliepriser op mod 100 US dollars tønden. Nu har vi på det seneste flere gange været over de 150 US dollars tønden.
Den stigende pris på brændstof slår blandt andet igennem i luftfartsindustrien. Selskaber, der i forvejen havde en svag kapitalstruktur, nærmer sig afgrunden - nogle er allerede faldet ud over kanten.
Andre søger at værne sig i situationen ved ændrede flyveprocedurer. For eksempel har SAS meldt ud, at man ændrer procedurer på visse flyvninger, således at farten nedsættes for at mindske forbrug og udslip.
Og flere selskaber, blandt andre igen SAS, sætter fly på jorden til efteråret for at øge belægningen på ruterne ved bedre kapacitetsudnyttelse ved færre fly i drift.
Og nogle selskaber har endda varslet suspendering af betjening af nogle af deres mindre profitable ruter.
Kort sagt: Det er ikke ualmindeligt at se luftfartsselskabernes chefer med røde rande under øjnene på grund af søvnløse nætters spekulationer.
HedgingOg så der naturligvis dem, der søger at værne sig ved at hedge, eller indgå tidsbestemte fastprisaftaler på deres brændstofforbrug.
Nogle af dem er kunder ved det danske selskab Global Risk Management, der bor i Middelfart.
- Vi får stadig flere henvendelser fra flyselskaber, som ønsker at sikre deres brændstofpriser. Og hidtil har det været en rigtig god forretning for dem, da brændstofpriserne kun er gået en vej – nemlig op, siger selskabets administrerende direktør, Jan Knudsen.
- De fleste luftfartsselskaber flyver efter faste ruteplaner, og de kan derfor forudsige i store træk, hvor meget brændstof, de får brug for i for eksempel de næste seks måneder. Ved at tegne fastprisaftaler med Global Risk Management får selskaberne et godt overblik over udgifterne til brændstof over en given periode.
Andre brancherVirksomheden hjælper i øvrigt også kunder i andre segmenter med at sikre deres brændstofpriser – blandt andet inden for shipping, olie, landtransport og blandt industriens virksomheder.
- For flyselskaberne samt andre storforbrugere af brændstof handler det om at styre den økonomiske risiko. Vi anbefaler, at vores kunder udarbejder politikker for sikring af brændstofpriserne, siger Jan Knudsen. Samtidig er det vigtigt, at selskaberne sikrer sig, at de ansvarlige personer har klare retningslinjer for, hvordan sikringsforretninger foregår, så de undgår at gamble for millioner af kroner.