23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Slut med at dukke sig

DTL-formand: Vognmandserhvervet får alt for mange tæsk i offentligheden – og det er uberettiget.

DTL-formand: Vognmandserhvervet får alt for mange tæsk i offentligheden – og det er uberettiget.





Af Gwyn Nissen

Offentlighedens image af vognmandserhvervet skal ændres. Blandt andet ved, at danske vognmænd og chauffører blander sig i den offentlige debat.

- Vores transportvirksomheder har for længe dukket sig offentligt, sagde DTL-formand Jørgen Egeskov på generalforsamlingen i Dansk Transport og Logistik.

- Fokus er rettet mod de store klodser, som blokerer trafikken, og som lader hånt om andre mennesker. De store klodser? Ja, det skulle altså så være os. Jeg forestiller mig især, at mennesker, der kører 50.000 km om året og har mange byer at skulle besøge, fx sælgere, er blandt de flittigste læserbrevsskribenter, og der synes ingen ende på alt det gale, en lastbil er skyld i, når de sætter sig til tastaturet. Men hvis de samme sælgere orkede at tælle alle de gange, de bare suser forbi en lastbil, uden at den har skabt irritation – ja, hvor de slet ikke har bemærket den – så ville de måske kunne sætte tingene bedre i perspektiv. For igen: vi er et professionelt erhverv, der agerer professionelt og betjener samfundet – og altså også sælgeren, som kører 50.000 km, lød det i formandsberetningen.

Fakta er ifølge Egeskov Jensen, at elefantvæddeløb er et uhyre sjældent begreb.

- Det uheldige, eller ærgerlige, om man vil, for vores erhverv, er, at psykologien i os mennesker gør, at vi husker negative oplevelser så godt. For hver dårlig oplevelse med en lastbil, skal der 10 gode til, før indtrykket af lastbilen udlignes. Det er urimeligt. Men sådan er det.

DTL-formanden opfordrede derfor medlemmerne til at gøre det endnu bedre og fokusere endnu mere på trafiksikkerhed, tage seriøst hånd om de klager, der kommer fra medtrafikanter, og ellers blande sig på en sober og seriøs måde i medierne.

DTL-formand kritiserer udlændinge-rabat Urimelig: Forskelsbehandling mellem danske og udenlandske chauffører i bødesager.

Formanden for Dansk Transport og Logistik brugte på generalforsamlingen i Århus Danmarks Transport-Tidendes sag om en litauisk lastbilchauffør, der kørte sin automobil-transporter ind i en motorvejsbro, for at vise, at der sker en forskelsbehandling mellem danske chauffører/vognmænd og udenlandske biler.

- Denne forseelse blev takseret af politiet til en bøde på 100 Euro. Hvis det havde været en anden tilsvarende høj transport, som i danske fortolkninger kaldes særtransport, og som havde overskredet højden med bare to cm., så vil det samlet blive til en bøde til vognmanden og chaufføren på 5.000 kr., siger Egeskov.

Han peger på, at der med et stigende antal udenlandske biler i Danmark og med stigende international konkurrence, er urimeligt, at der forskelsbehandles mellem udenlandske og danske biler.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078