Roadpricing: Det burde være forbudte tanker for enhver borgerlig, siger DTL-næstformand Leo Jensen.
Politikere tror, at de kan løse alverdens problemer med afgifter. Men det betegnede næstformand i DTL, Leo Jensen, som en forældet tankegang.
- Alligevel hører vi i 2008 om forslag til nye afgifter. At vi alle kan komme frem på vejene, skal nu ifølge nogle politikere afgiftsbelægges, siger Leo Jensen.
Ifølge hans og DTLs beregninger indkasserer staten tre gange så meget – nemlig i alt ca. 50 milliarder kroner – i afgifter på person- og godstransport, end den giver igen i form af investeringer på infrastruktur og vejvedligehold, nemlig 16 milliarder kr.
- Men forestil jer, at vi i dag skulle bygge et samfund op helt fra bunden af. Ville det så være oplagt at række hånden i vejret og sige: ”Hey venner – jeg har et forslag: Vi kan tjene en masse penge på, at folk er nødt til at passe deres arbejde, og at gods skal frem til virksomheder, butikker, skoler, byggepladser og børnehaver. Lad det være en gigantisk indtægtskilde for staten. Nej vel?
Leo Jensen mener, at roadpricing bliver en skatteskrue, som politikere vil udnytte:
- Roadpricing er selv langt ind i borgerlige rækker ved at vinde indpas. Det burde ellers være forbudte tanker for enhver borgerlig.
- Det er milliardbeløb, som der er et skrigende behov for at bruge, hvis Danmark fortsat skal være et konkurrencedygtigt og effektivt land. Og de store infrastrukturprojekter skal sættes i gang hellere i dag end i morgen. Men kære politikere – de penge har i allerede. Bruger i bare en del af de milliarder, som person- og godstransport hvert år indbringer staten i form af afgifter, ja så er der hurtigt råd til de store investeringer.