Langtur: Magnum er lastvognen til transport over lange afstande i Europa - og videre ud.
Af Finn Bjerremand
Med et fransk førerhus og en solid svensk drivline er Renault Magnum blevet en rigtig god lastvogn til transport over lange afstande, hvor føreren måske har mange overnatninger i det store og veludstyrede førerhus.
På trods af den høje alder er det faktisk lykkedes for Renault, at holde Magnum-serien på topniveau. Magnum blev introduceret i begyndelsen af 90’erne – og der er sket meget siden da.
Magnum har igen fået en opdatering, og chaufføren på en ny Magnum kan se frem til at blive godt kørende.
Af vigtigste ændringer skal nævnes, at taget er blevet hævet, så der er blevet endnu mere plads inde i førerhuset.
Jeg har haft lejlighed til at prøvekøre to forskellige versioner af den nye Magnum i området uden for Lyon.
Den første version var en Magnum Excellence med en DXi500 (Euro 5) samt Renault Optidrive gearkasse. Denne version kører fremragende. Det er et velfungerende ægteskab, mellem Renaults førerhus og hele drivlinien fra Volvo Powertrain AB.
Renault har dog sin egen software i gearkassen, så der er ikke ecoroll-funktion med friløb i gearkassen. Det betyder at Optidrive-gearkassen rangerer lige under den rigtige Volvo I-shift, som deler førstepladsen for denne type gearkasser sammen med Mercedes’ Powershift.
Men det er bestemt ikke nogen ringe placering. Gearkassen skifter fint og i sammenhæng med den store 13 liters motor, var det en positiv oplevelse at køre den store Magnum.
FortrinligtHele førermiljøet er fortrinligt. Man sidder godt i de nye sæder, alle vigtige funktioner er inden for rækkevidde og vigtige data er tilgængelige direkte på displayet. Man skal lige vænne sig til speedometeret med to store digitale cifre, men det kommer dog hurtigt.
Det er muligt, at se det momentane brændstofforbrug under kørslen eller se f.eks. hvilken radiostation, der lyttes til lige nu.
Styringen går let og føles meget direkte ligesom affjedringen er tilpas, hverken for blød eller for hård. Bremserne virker som man kan forvente det af en lastvogn i denne klasse. Motorbremsen er effektiv og tager ved - som den bør gøre det. Selv om den ikke har virkning som en retarder, er det en fornuftig løsning, hvis ikke der køres i kuperet terræn hver dag.
Fornuftig løsningEfterfølgende prøvede jeg en Magnum med en DXi 460 motor og Optidrive gearkasse.
Denne version er en absolut god løsning til et 40 tons vogntog, som skal køre i Europa - måske er det en kommende flådeejer-lastvogn.
Med den fortrinlige gearkasse betyder det ikke så meget, at der er lidt mindre effekt. Robotten i gearkassen gør arbejdet med at skifte ganske godt, så chaufføren kan koncentrere sig om at styre. Renault har aldrig tidligere stået så stærkt på markedet, når det gælder produkterne.
IndstigningNogen vil måske være kede af den gammeldags indstigning, der er på en Magnum. Personligt har jeg altid syntes det er ok, fordi det er en tilvænningssag. Men lastvognen skal selvfølgelig ikke anvendes til distribution med 25 leveringssteder hver dag. Så bør man vælge en Premium Road i stedet.
Til gengæld er hele førerhusmiljøet med det fuldstændig flade gulv en rigtig fin løsning, når der køres fjerntransport.
Ved opgraderingen har Renault ændret dørene, så der er blevet en lidt gammeldags løsning med sprosser og ekstra vindue øverst i døren - men det betyder, at vinduerne i dørene nu kan rulles helt ned.
Der er også kommet en ny enkelttryksfunktion, så vinduet fortsætter med at køre helt op eller ned, når blåt knappen påvirkes i lidt længere tid. En funktion, jeg har savnet i mange år.