Effektiv motor: Transporten og klimaet til debat på Christiansborg-konference
Af Lars Lassen
Godstransporten fik kun en lille birolle, da Transportøkonomisk Forening sammen med VE-net og de regionale busselskaber satte fokus på transporten og klima.
Konferencen gav deltagerne et indblik i både udfordringer og eksisterende og fremtidige løsningsmuligheder, når det gælder dieseldreven transport.
Der var mange teknologiske bud på fremtiden, men dieselmotorens dage er langtfra talte.
Det fastslog Ken Friis Hansen (foto) fra dieselpartikelfilterfabrikanten Dinex Emmission Technology A/S.
- Dieselmotoren er en af de mest effektive motorteknologier, der findes. Det er en motor, der leverer en høj effekt i forhold til sin størrelse og vægt og så kan den køre forholdsvis langt på en liter brændstof. Det alene er med til at begrænse CO2-udledningen.
MiljøvenligDieselolie har også et meget højt energiindhold, hvilket sparer vægt og plads, som kan udnyttes til nyttelast. Samtidig har udviklingen af stadigt mere miljøvenlige motorer stort set løst de miljøproblemer, der tidligere var forbundet med dieselmotorerne, påpeger Ken Friis Hansen.
Han vurderer, at indførelsen af dieselpartikelfiltre kombineret med katalysator i forbindelse med Euro6 standarden, der træder i kraft i 2013, ikke bare vil eliminere partikelproblemet og reducere NOX-udledningen til nær ved nul.
Det skal angiveligt også gøre det muligt for motorproducenterne at udvikle motortyper, der kører flere kilometer på literen.
Større effektivitet- Udviklingen af motorer, der lever op til Euro 3-4-5 motorer har kostet brændstofeffektivitet. Når nu motorerne udstyres med katalysator og partikelfilter, der fjerner de skadelige stoffer i udstødningen, så kan motorerne designes, så de udnytter brændstoffet endnu bedre til gavn for både økonomi og CO2-udledningen. Derfor skal man være meget varsom med at satse på alternative løsninger, hvis man ikke kan dokumentere højere effektivitet, sagde Ken Friis Hansen..
CO2-problemet skal ifølge Ken Friis Hansen løses ved at erstatte den fossile diesel med biodiesel eller syntetisk diesel.