23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på SCMNews
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Bio-diesel med modhager

Fremtid: Hverken 2. generations biodiesel, el- og brint er patentløsningen på CO2-ligningen.

Fremtid: Hverken 2. generations biodiesel, el- og brint er patentløsningen på CO2-ligningen.





Af Lars Lassen

CO2-problemet udgør den største akilleshæl ved de konventionelle forbrændingsmotorer. Her er såkaldt biologiske alternativer til de fossile brændselskilder afgørende for et CO2-neutralt brændstofforbrug.

Men det er ikke uproblematisk at omdanne biomasse – eller populært sagt - at komme mad i tanken.

Svend Lykkemark, fra olieselskabet OK a.m.b.a., fortalte om olieselskabets samarbejde med DAKA om at omdanne slagteriaffald til dieselolie under overskriften ’Waste 2 Value’.

- Vi løser så at sige to problemer på en gang. Vi løser et affaldsproblem og et energiproblem, fortalte Svend Lykkemark.

DAKA og OK leverer allerede mindre mængder biodiesel til en lille håndfuld danske forsøg.

- Det er imidlertid ikke uden problemer at omdanne animalsk affald til brændsel – blandt andet rent logistisk Der er eksempelvis problemer med bakterier. Det kan vi forholdsvis let håndtere selv og på tankstationerne. Men det er vanskeligere ude hos de vognmænd, der har egne tankanlæg stående. Men biodiesel fra slagteriaffald er ikke hele løsningen – det kan højst være et bidrag, fordi der kun er en begrænset mængde affald. Det nytter ikke noget at avle flere grissebasser for at producere diesel, fordi det vil koste mere CO2 end det sparer, sagde Svend Lykkemark.

CO2-hokus-pokus

Jørgen Henningsen, der er medlem af VE-Net og som har en fortid som rådgiver ved EU-Kommissionens direktorat for Energi og Transport, stillede det ubekvemme spørgsmål, om transporten i det hele taget er i stand til at bidrage til reduktion af CO2-udledningen.

- CO2-problemet er et alvorligt problem, der kræver handling. Men vi er nødt til at se kritisk på, hvad der gavner det overordnede CO2-regnskab. Det nytter ikke noget, at vi lader biler køre på brint, hvis det betyder en højere CO2-udledning at producere brinten. Derfor må vi også se med stor skepsis på de mange forslag om biodiesel.

OK og DAKA’s projekt er et af de få 2. generationsprojekter, der bidrager positivt til CO2 regnskabet.

- Størsteparten af de andre projekter, der er i gang herhjemme og i udlandet flytter ikke bare CO2-udledningen fra transportsektoren til andre sektorer. Der er også et betydeligt energitab, som reelt betyder, at man øger den samlede CO2-udledning. Det gør altså mere skade end gavn. Biobrændsel vil kun i begrænset omfang kunne bidrage til at nedbringe CO2-udledningen fra Transporten, sagde Jørgen Henningsen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.089